donderdag 19 november 2009

Glas voor het glas...

Deze zaterdag geen log met handwerknieuws - dat is er wel trouwens, maar daar moeten jullie nog even op wachten...
Vandaag een kijkje achter het raam, of voor het raam zo je wilt! Deze verzameling groen glas staat in de vensterbank van de serre.

Ieder glas heeft een eigen verhaal en geschiedenis. Het 'byzanthijnse' glas linksvoor is van mijn moeder geweest, ze kreeg het van een nichtje. Het wiebelvaasje erachter kocht ik op Marktplaats voor een habbekrats... Het glas middenvoor is net als het wiebelvaasje gemaakt van Annagroen-glas. De naam verwijst naar de dochter van een glasfabrikant uit de Bohemen die het voor het eerst gebruikte. Bij de productie worden bepaalde stoffen gebruikt waardoor het een sprankelend licht-effect geeft. Ik zag het glas in Deventer bij een antiekzaak. Middenachter staat een 'flessengroen' glas dat ik onlangs kocht bij Foltz in Meeden. Rechtsvoor staat een klein optiekvaasje van Andries Copier (klik). Het is van mijn moeder geweest en in het voorjaar stonden er altijd narcissen in. Ik ben erg aan dit vaasje gehecht! Rechtsachter tenslotte een flesje dat ik op een rommelmarkt kocht.


Van het ene glas naar het andere is maar een klein sprongetje... Ik heb het over een sprongetje naar een wijnglas! Gisteravond genoten van Slurp! een schitterend kijk- en leesboekje over het leven en 'lijden' van wijnboer Ilja Gort in Frankrijk. Op deze site (klik) kun je zijn avonturen volgen en je aanmelden voor zijn nieuwsbrief...

 

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...