maandag 31 oktober 2011

Paris...

Na dertig jaar weer terug in de stad waar ik begin jaren tachtig regelmatig kwam... Op maandagochtend vertrokken we met de trein vanuit Compiègne naar de lichtstad, de stad van de liefde: Parijs! Toen we voor negen uur op het Gare du Nord uitstapten, was het vrij rustig en reisden we met de Metro naar Ile de la Cité, het eiland in de Seine. Het museum waar we naar toe wilden gaan, bleek gesloten te zijn, dus wandelden we verder naar de Notre Dame (klik).

In de 19e eeuw werd een grote restauratie uitgevoerd onder leiding van Viollet le Duc, dezelfde architect die het kasteel in Pierrefonds onder handen nam. Ontzettend veel beelden, bewerkte gotische ramen, stijlen en regenafvoeren, DS was zwaar onder de indruk van de Notre Dame...

Per deux chevaux door Parijs... Je zag heel wat eendjes voorbijrijden met vaak Japanners erin. DS vroeg zich af of er meer Japanners in Parijs wonen dan Fransen. En werkelijk overal zag je ze lopen, altijd in groepen...

Op ons programma stond een bezoek aan het Louvre (klik), waar we naar toe wandelden vanaf de Seine. Onderweg liepen we langs allerlei prachtige gebouwen o.a. het Centre Pompidou (klik) en het Hotel de Ville. Allemaal even imposant. De keerzijde van de grote stad zagen we ook: mensen die bedelden of kinderen voor zich lieten bedelen. Ik kreeg bijna woorden met DS die het allemaal zielig vond en mensen die met trucs geld afhandig probeerden te maken nog niet doorhad. Hoe meer de dag vorderde hoe meer hij het begreep...
Zie je trouwens onder de doorgang de piramide, de nieuwe ingang van het Louvre?

Na een uur in de rij staan, mochten we naar binnen en konden we helemaal los... Wat een groot museum! DH en ik vertrokken naar de laat middeleeuse afdeling van Nederlandse, Vlaamse, Italiaanse en Franse schilders, terwijl DS en zijn vriendin naar de fundamenten gingen kijken...

Vanuit het hoofdpaviljoen keken we op een van de zijvleugels. Wie daar nou uit het raam hing? In de verte zie je La Defense, een nieuwe zakenwijk in het westen van Parijs.

Vanuit de trein hadden we al een glimp opgevangen, maar daar was ie dan: La Tour Eiffel (klik) met daarvoor de Arc de Triomphe du Carroussel (klik) en de Tuilerieën (klik). Niet alleen de kunst in het museum was mooi, het uitzicht met de strakblauwe lucht was ook overweldigend!

Dit schilderij vond ik zo mooi. Ik heb vergeten wie het geschilderd heeft, maar ik vond het prachtig... Als iemand het weet?!

Wat een mensenmassa, was er iemand flauwgevallen?

Nee, zij trok alle aandacht... La Joconde of wel Mona Lisa (klik).

Het viel nog niet mee om Mona van dichtbij te bekijken, hordes mensen stonden in de weg, en dat leverde vermakelijke taferelen op... Wederom zeer veel Japanners!

Wat is Parijs zonder een bezoekje aan de Lafayette? Wat een prachtige winkel als je niets wilt of hoeft te kopen!
DS kocht trouwens bij de C&A aan de overkant een superleuk jasje voor een fractie van wat hij waarschijnlijk kwijt was geweest in dit superdeluxe warenhuis. Het koepeldak is werkelijk super, heb er met open mond naar staan kijken en viel bijna van de roltrap ;-))

Zo'n Parijs dagje maakte hongerig en voordat we de trein terug namen bladerde ik in mijn aantekeningen die ik voorafgaand aan onze trip had gemaakt. Ik had bij haar (klik) geneusd en wat adresjes verzameld en het broodjeshuis bleek op loopafstand van de Boulevard de Haussmann te liggen! Wat een leuke verrassing: tussen alle hippe en verantwoorde eetgelegenheden was dit een ouderwets Frans cafeetje, waar het doorlopend druk was en mensen broodjes kwamen eten of bestellen. We zaten aan formica tafeltjes op plastic stoeltjes. Op de bar een treetje met gekookte eitjes... We aten er een heerlijke baguette met ham uit de Auvergne met veel knoflook en peterselie erin, mmmmmmmmmmm...
En toen was onze eerste dag Parijs alweer voorbij. Op de terugweg in de trein konden de voeten een beetje omhoog en de ogen vielen bijna dicht...

14 opmerkingen:

Anoniem zei

Dat was een heerlijk dagje, in die mooie stad.
Met bij het zien van de Eiffeltoren moet ik altijd aan Gruppo Sportivo denken; mission a Paris. (accent op de a ontbreekt op dit toetsenbord).

gerda zei

oh geweldig..prachtig al die foto's...doet me denken aan het onverwachte personeels uitje wat we hadden twwe jaar terug met Petra...onvergetelijk...Wat is Parijs mooi hé!!!!

Ria, zei

Wat een fantastische dag. Fijn dat we mee mochten.:)
Dank je wel.
Die koepel! geweldig. (vind ik bijzonderder om naar te kijken dan naar tante Mona.(wat een kunstbarbaar, he?)

Supergoof zei

Dankjewel voor dit heerlijke terug in de tijd dagje Parijs.
Wat hebben jullie veel gezien en gedaan!!!!!!!!!!!
Wat de Japanners betreft,... ik denk dat Japanners met fototoestel toeristen zijn, en Japanners zonder,... in Parijs wonen,...
;o)

GRANNY'S HOUSE zei

Dat was genieten, het is voor mij alweer 47 jaar geleden dat ik, met mijn toen nog verloofde, in Parijs was, afgelopen voorjaar kwamen wij er doorheen en wat is de stad groot geworden.
Ik denk ook niet er nog eens te komen, dus jou reisverslag was rondom genieten.

Groetjes
Ines

Else zei

Oh geweldig Parijs, geniet nog lekker verder. En bedankt dat wij mee mogen genieten Fijne dag, knuffel Else

AnitaS zei

Wat een mooie foto's zijn het. Net of we zelf door Parijs wandelen.

Willy zei

Wat een indrukwekkende stad, Ik ben er nog nooit geweest, maar ik zie wel dat je aan één dag niet genoeg hebt, alleen dat museum al, wat een gebouw.
Fijne dag,

Janny zei

Zo.. dat was me het dagje wel. Wat je allemaal niet op één dag kunt doen, he?
Wat heerlijk om weer even (al is het maar op de PC) in Parijs te zijn geweest. Het is voor ons al lang geleden, veel te lang geleden, vind ik nu ik jou logje heb gelezen.
Ik ga eens kijken of ik Hubbie enthousiast kan krijgen of beter gezegd: eens even kijken of hij daar tijd voor kan inplannen.
Dank!
Janny

not so zen -quilts in Paris zei

Prachtig schilderij, ik ga wel even kijken van wie het was, ik heb een jaarkaart... Elke keer als ik leuke photo's van Parijs zie denk ik, wat heb je toch een mazzel. Dat neemt niet weg dat jullie daar ook betoverende plekjes hebben, en dan denk ik vooral aan een zekere Goof, aan dat kolkje in B..... Groeten van Will

klarakapucine zei

Super!!! Je was in Parijs! Heerlijk om even met je mee te genieten en leuk dat je Avant Parijs als infobron hebt gebruikt.
Het was de afgelopen weken het soort weer waarbij je echt het beste in Parijs kan zijn. Krijg ook weer zo'n zin om te gaan. Het zal december worden voor een frans kraambezoek aan ma bellefille.

Anoniem zei

Super!!! Je was in Parijs! Heerlijk om even met je mee te genieten en leuk dat je Avant Parijs als infobron hebt gebruikt.
Het was de afgelopen weken het soort weer waarbij je echt het beste in Parijs kan zijn. Krijg ook weer zo'n zin om te gaan. Het zal december worden voor een frans kraambezoek aan ma bellefille.
groet, Karin

Anoniem zei

Heerlijk om te lezen en kijken, alsof we weer eventjes terug zijn...

lheurebleue zei

paris - ah, paris: daar krijg je nooit genoeg van ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...