donderdag 23 augustus 2012

Van kookboeken krijg je...

... nooit genoeg! Had ik een paar jaar geleden aan drie planken in de boekenkast genoeg, inmiddels zijn het er vier en staat alles er strak in!

Van alles kun je bij mij tussen de kookboeken vinden: een kookklassieker als 'De zilveren lepel', de boeken van Yvette van Boven (klik), maar ook miniseries zoals die van Blue Band, of van AH over landen of gerechten.
De boeken worden zeer regelmatig uit de kast getrokken en ook verslonden als er niet gekookt hoeft te worden...

Echt heel oud zijn deze boekjes over o.a. huisslacht en meelspijzen en gebak. Ik vond nog een recept van biscuit deeg, dat we vroeger thuis maakten als basis voor een taart. Heel voorzichtig werd er geklopt eiwit doorgespateld voor een luchtiger resultaat. Het recept is geschreven door tante Ida...

En dit was hét kookboek van mijn moeder, die zelf directrice van een huishoudschool is geweest! Overal staan met potlood aantekeningetjes bij en er zitten heel veel briefjes met recepten en aanwijzingen tussen de bladzijden. Bij het snuffelen proef ik sommige gerechten, leuk hè?

Van al die lekkere boeken word je vanzelf te dik. Dus is er ook nog een map van de Weight Watchers waar ik ooit op een blauwe maandag naar toe ging. Daarna werd er steevast een bezoekje gebracht aan een groot fastfood-keten als beloning voor het strenge lijnen de week ervoor, hahahaha...
Toen maar weer gestopt!

Omdat je van (kook)boeken nooit genoeg hebt en krijgt, wil ik graag een oproepje plaatsen: heeft iemand dit boek en wil die dat aan mij verkopen? Of weet je een plek waar ik het kan bestellen? Het is geschreven door Caroline Zeevat & Ans Withagen, ISBN 9789027444387.
Ik heb al op MP, boekwinkeltjes enz. gekeken, maar tot nu toe zonder resultaat. Dit boek is een geleend exemplaar en moet hoognodig terug naar de eigenaresse...

17 opmerkingen:

josé zei

Nee ik heb het boek ook niet. Maar hier nog zo'n kookboeken verslaafde.

Heerlijk in lezen en genieten. Maar veel uit koken nee hoor. Maar zo leuk om in te bladeren.

Ik heb het de laatste jaren ook wat terug gebracht met kopen.

Waar moet je ze op een gegeven moment laten.
Nu veel recepten op de computer.


AnitaS zei

Ik heb wel veel kookboeken maar deze is er helaas voor jou niet bij.

Anoniem zei

Helaas kan ik je ook niet helpen.
Wel eens in handen gehad,maar niet gekocht.
Ook al bij de Slegte gekeken?
Leuk om ook oude kookboeken te hebben.Heb die van mijn Moeder ook met handgeschreven recepten of aanpassingen ertussen.
Hoe je een varken slacht en wat je ermee kunt doen,heb ik een maand geleden nog mee kunnen maken.
Ooit een varkensoor-rauw!-gegeten??? Ik ook niet hoor,maar dat deden ze daar!-jak
groetjes,Truus uit Drenthe

Willy zei

Met een beetje inschuiven kan er nog wel een boek bij toch? Dan heb je de Kookboekhandel zeker al geprobeerd.

Monica zei

Ik hoop dat iemand dit voor jou heeft. Ik ken de verslaving van kookboeken maar al te goed, soms krijg ik de opmerking of er ook wel uit gekookt gaat worden :-).
Nou ja! Ik doe niet anders dan recepten uitproberen en mijn gasten voorzetten ha ha

kaneeltje zei

Zal een oogje in het zeil houden voor dit boek...

Anoniem zei

Hier is 2 linken:
http://www.winkelkraam.nl/boeken_en_tijdschiften/kookboeken/wilde-venkel--rabarber_7481562.html

http://www.dehistorischegroentenhof.nl/shop/detail.php?id=134&Page=list&SubId=41&keywords=&pageNum_Producten=

Ik weet natuurlijk niet of ze ook nog echt te koop zijn. Je zou ze kunnen mailen en vragen. Succes met je zoektocht.

Anoniem zei

Crips, ik bedoel natuurlijk 'hier zijn 2 linken'. ;-)

Anny zei

Ik ken het boek wel, maar heb het zelf ook niet... en ik heb ook heel wat meters... Ik zag dat "Zomer"van Yvette ook al in je kast stond! En dat oude huishoudschoolkookboek... ik heb er m'n huishoudlerares en dietiste opleiding gedaan en wij moesten altijd brieven beantwoorden van gebruikers van het boek... zo in de trant van... mijn man vindt mijn jus niet lekker... hoe kan ik die verbeteren!!!

Balsemien zei

@Lieve allemaal, ik heb het boek inmiddels kunnen bestellen via een linkje dat door verschillende mensen aan mij gestuurd is, per mail en hier op het blog. En nu maar hopen dat het snel komt...
Dankjewel!

Anoniem zei

Ik heb ook 6 meter kookboeken en ik zie er bij jou ook tussen staan die ik hier heb, maar dat bijzondere exemplaar waar je om vraagt, neen, dat heb en ken ik nog niet. En ik lees dat je al geslaagd bent. Veel plezier ermee!

Annelies zei

Ja, ook ik heb een kast met kookboeken. Genieten ! (en ook ik ken Weight Watchers !)
Venkel, ik ben er zo dol op. Ben benieuwd wat je, als je het boek hebt, eruit gaat maken.

Janneke zei

Fijn dat je het boek al gevonden hebt, als boekverslaafde ben ik ook altijd op zoek naar van alles en nog wat, maar kookboeken daar heb ik maar een klein rijtje van, bij mij zijn het tuin- en plantenboeken.
Veel plezier ermee!
Janneke

Lida zei

Nee dat boek hebben wij niet en al hebben wij maar twee planken vol kookboeken en is DP degene die er het meest mee aan de slag gaat, een kookboek doorbladeren en er lekker van gaan watertanden is wel een favoriete bezigheid van mij!
Succes met zoeken, groetjes
Lida

Het lieve leven... zei

wow...wat een verzameling! leuk hoor...die heel oude boekjes. Ik heb het boekje helaas niet voor je. Groetjes Petra

KijkDaarIs zei

Veel kookboeken heb ik niet..9 maar die van de ww ken ik wel...;0)..)en van sonja bakker...de eerste drie bladzijden ken ik uit mijn hoofd..( ik begon steeds opnieuw..;0)..)
het bakboekje van dr oetker (nog van mijn vader)die gebruik ik met oud en nieuw om "sneeuwballen"te bakken..
Maar wie weet als straks mijn keuken klaar is ..wordt ik wel een kookwonder...*Ü*...;0)

Jeanny zei

Wat leuk, dat je via deze weg het gewenste boek hebt kunnen bestellen.
Heerlijk zo'n verzameling boeken!!
Fijne dag.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...