vrijdag 17 juli 2015

Tielse Flipjes...

In de tuin is het één groot feest momenteel...

Er zijn heel veel frambozen, de struiken hangen er zwaar van! Allemaal 'Tielse Flipjes', idiote associatie, maar daar kan ik ook niets aan doen... Terwijl ik aan het plukken ben, gaan mijn gedachten terug naar de logeerpartijtjes in Utrecht, waar ik als kind kennis maakte met de boekjes van Flipje Tiel (klik).
Jasper Aap, Juffrouw Schaap zijn namen van dieren die een hoofdrol speelden, verder een biggetje met een geruit broekje en een knorrige Ram en een olifant. Samen beleefden ze avonturen op rijm, waarbij steevast aan het einde de producten van de jamfabriek uit Tiel aangeprezen werden, natuurlijk door Flipje! Boven moet ik nog een paar boekjes hebben, maar ik kan ze niet vinden ;-)

Terug naar de tuin waar ik niet weet waar ik moet plukken, als ik een tak optil, zie ik nog meer!

Waar de frambozen geplukt zijn, blijven witte bolletjes over...

Wat heerlijk! Tussendoor zo van de struik heb ik al het een en ander weggesnoept...

Omdat er nog zoveel frambozen zijn en ik nog niet weet wat ik ervan zal maken, heeft DH ze in de vriezer gelegd. Zo vriezen ze los van elkaar in en blijven ze heel!

En... deze mooie framboos bewaar ik voor morgen...

13 opmerkingen:

Martine zei

Wat een weelde al die volle struiken. En boekjes van Flipje heb ik ook nog.

kaneeltje zei

Mmmm, hier ook zo' n snoepparadijs ! Ik heb de boekjes van Flipje versleten, sommigen liggen hier kapot op zolder maar kan er geen afstand van nemen, zo' n leuke jeugdherinnering ! Bertje Big was mijn favoriet.....samen met de olifant. Snoep ze verder !

Anoniem zei

O ja, wij hebben thuis die boekjes ook stuk gelezen. Mijn broer had er zelfs een wijsje bij verzonnen en zong alle verhaaltjes. Ik hoop dat de vogels je niet voor zijn met de framboos voor morgen.

KijkDaarIs zei

MMM heerlijk framboosjes..wat slim om ze zo los in de vriezer te leggen..!!!
Ja Flipje Tiel...;0)
Je post komt er bijna aan hoor!!!....ben even in de gonnen..;0)))
Fijne dag !!..

Joke zei

Frambozen zijn voor mij vakantie bij opa en oma en dan maar smullen van al dat lekkers. Snoep ze.

Ger zei

Niet vreemd toch dat jij bij het zien en plukken van framboosjes aan Flipje denkt,de verhaaltjes zijn ooit begonnen toen hij werd geboren uit een betoverde framboos in kabouterland waar hij al snel vertrok en in de dierenwereld terecht kwam.
Kan me niet herinneren dat ik als kind de boekjes van Flipje uit Tiel zelf had,wel gezien en gelezen bij andere kinderen.
Heb zo het vermoeden dat producten uit de Betuwe waar de spaarzegels voor die boekjes opzaten te duur waren voor het gezin waar ik ben grootgebracht.
Wij smeerden jam van den EDAH plek,plek, op onze boterham die was stuk goedkoper.
Wel heb ik de boekjes die destijds uitgegeven werden door van Nelle stuk gelezen:
In het land der blonde duinen,
en niet heel ver van de zee,
woonde eens een dwergenpaartje
en dat hete Piggelmee.

Kon als kind maar niet begrijpen waarom dat dwergenvrouwtje wat in keulsepot woonde niet tevreden was en een groter huis wilden,
terwijl ik zat te dagdromen en mijn grote wens was om later als ik groot was in zo'n keulsepot te mogen wonen want dat leek mij toch zo knus
Denk dat daar mijn voorkeur en liefde voor het knusse al aanwezig was.
Jij hebt in elk geval een aardige oogst aan frambozen en kan zoveel jam maken of ander lekkers als je wil.

Smul er maar lekker van!!!
Fijn weekeind en lieve groet,
Ger

Ageeth Dorsman zei

Wat een rijkdom om uit eigen tuin zoveel lekkers te kunnen plukken. En Tielse Flipje... daar heb ik ook veel herinneringen aan. En mijn oudste heeft ooit een spaarpot gewonnen met de afbeelding van Fipje erop, en wat geld erin, door een kleurwedstrijd te winnen. Ooit is Flipje even zijn hoofd kwijtgeraakt door een ongelukkige val, maar we hebben hem weer keurig in elkaar gelijmd en hij staat nog steeds bij haar in de kast.
Groetjes van Ageeth

Anny zei

Tielse Flipje! Oh, dat was wel een van mijn favoriete boekjes om uit voorgelezen te worden.
Later waren er mooie gebonden boekjes. Maar toen ik heel klein was waren het harmonikaboekjes.
En frambozen, die slaan we dit jaar over: de oude mevrouw heeft vorig jaar wat te enthousiast gesnoeid!

Ineke zei

Dat heb ik dus nooit meegekregen, want in mijn kinderjaren woonde ik ver over de grote plas. Natuurlijk wel iets over gehoord en toen ik hier kwam wonen wel Tielse Flipje gezien als plaatje. Framboos is heerlijk!!!

Annie Kingma zei

Dat word smullen bij jullie
Groetnis Annie

Anoniem zei

Volgens mij heette het biggetje Bert Big. Benieuwd hoe het met die ene framboos verder gaat morgen......AH

Frea zei

Ook bij mij verdwijnt het overschot aan frambozen in de vriezer.
Als je volgend voorjaar nog steeds frambozen in de vriezer hebt, dan kan ik je aanbevelen om samen met rabarber er jam van te maken. Superlekker.
Groetjes Frea.

staart zei

:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...