donderdag 19 maart 2009

Gouwe ouwe...

Gisteren was het een dag met een randje...
Ik ontmoette na 26 jaar mijn klasgenoten van de HBO tijdens een etentje.
Vantevoren was er druk heen en weer gemaild: "Zouden we elkaar herkennen?" "Eh, ik ben niet zo slank meer..."
Om kort te gaan: het was fantastisch! We hebben elkaar verteld over ons huidige leven, herinneringen opgehaald en gelachen. Heel veel gelachen!
Een van de herinneringen waar we gisteren veel plezier om hadden was de mode om in de klas te breien. Eind jaren '70 was het heel gewoon om in je tuinbroek - gekocht bij de Welkoop in bruin, groen, vaal beige en zo - op klompen  - ja ook Welkoop - en je breipennen in de tas op de opleiding te verschijnen. En ik zat niet op een agrarische opleiding of zo. Ik deed de K & O, later HBO-J genaamd. De opleiding bestaat nu trouwens niet meer en is tegenwoordig HBO-SPH. Nu zou ik er niet over piekeren om in die outfit rond te lopen op school, maar toen was het wel hip...
Ik heb veel gebreid in die tijd, en bewaard...

De truien passen me helaas niet meer, maar ik weet van de meeste nog goed dat ik ze maakte. Voor de trui met de felgekleurde inbreimotieven tekende ik op ruitjespapier een patroontje. Hij is gemaakt van dikke katoen en een beetje 'plankig'. De streeptrui is van dunne durable katoen. De trui met de rozenrand is van een pakket en van wol. De mouw ervan is erg mooi, vind ik nog steeds. Het blauw/grijze vestje komt uit de Libelle. Mijn moeder maakte het randje erlangs. Ik weet niet meer of het gehaakt of gebreid is... Het vest met de vlakken breide ik zo voor de vuist weg.
Via een reunie naar de gebreide truien van vroeger... Ik geniet vandaag nog even lekker na, het weer helpt daarbij: het zonnetje schijnt heerlijk!

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...