maandag 12 april 2010

12 april 1945 - 12 april 2010


In het mandje met allerlei herinneringen - waar ik een tijdje geleden een logje aan besteedde - zaten twee buttons, die ik al heel lang geleden gekocht heb.
Toen ik ze onlangs weer eens in handen had besloot ik ze te bewaren voor het logje van vandaag.
Deze button is gemaakt van een afbeelding van Picasso (klik) gemaakt in 1901. Voor mij is dit plaatje het symbool van de onschuld, de vrede.
Waarom dit plaatje vandaag?
Vandaag is het 65 jaar geleden dat het Kamp Westerbork (klik) werd bevrijd. Het kamp vanwaaruit vele duizenden joden werden afgevoerd naar de vernietigingskampen in het oosten. Vandaag was bij de herdenkingsplechtigheid op het voormalig kampterrein Selma Engel-Wijnberg (klik) aanwezig. Zij overleefde als enige Nederlandse vrouw Sobibor (klik).
In een documentaire die gisteren en vandaag op tv is uitgezonden, vertelde ze over haar veelbewogen leven en haar kille 'ontvangst' na de oorlog in Nederland. Onvoorstelbaar... Met ontroering en schaamte heb ik zitten kijken en luisteren. Wat een sterke vrouw!
De excuses die minister Klink haar vandaag maakte kwamen natuurlijk veel en veel te laat...
Ook deze button is al bijna dertig jaar in mijn bezit. De tekst is wat mij betreft actueler dan ooit...

'Een volk, dat voor tirannen zwicht,
zal meer dan lijf en goed verliezen.
Dan dooft het licht.'

Deze regels zijn afkomstig van H.M. van Randwijk (klik) dichter, journalist en verzetsman.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...