maandag 7 maart 2011

Kaartjes kijken...

Het is al weer even geleden dat ik kaartjes liet zien. Hoogste tijd voor kaartjes van Claude Monet (klik) (1840 - 1926) de beroemde Franse impressionistische schilder...
Helemaal weg ben ik van zijn 'Nympheas' - waterlelies - geschilderd in de tuinen van Giverny (klik), een plaats in Frankrijk ten westen van Parijs aan de Seine. Monet woonde hier en deze plek is als museum ingericht.
Chris Rea zong het nummer in 1986, het staat op het album 'On the beach'. In het filmpje zijn schilderijen en foto's van de tuinen prachtig gecombineerd.
De tuinen bezocht ik in 1990 met vrienden op een stralende dag in augustus. Ik vond het geweldig!

Deze kaart geeft goed de sfeer van de tuinen weer: een overvloed aan bloemen en doorkijkjes...

Van mijn moeder kreeg ik het boek linksboven. De andere kwam ik tegen in een kinderboekhandel en tussen tuinboeken.

In het kinderboek dat oorspronkelijk in Zweden is uitgebracht brengt Linea samen met Meneer Bloemsma een bezoek aan Parijs en aan de tuinen van Monet in Giverny. Spelenderwijs word je rondgeleid en wordt het levensverhaal van Claude Monet verteld.
Het is een grappig en vrolijk boekje!

In 1980 maakte ik in Parijs voor het eerst kennis met de schilderijen van Monet. Diep onder de indruk was ik en al snel daarna begon ik met het verzamelen van de kaartjes met schilderijen van Monet...

Dit schilderij met het zonlicht op de golven en de vissersnetten in de branding vind ik erg mooi...

Of dit in het noorden van Frankrijk geschilderde riviergezicht.
Update lammetjes: gistermiddag was een ooi aan het bevallen. Of het door de hormonen kwam of 'wishful thinking' weten we niet, maar even later was de bevallende aanstaande moeder in de weer met een lammetje van de zaterdagavond geboren tweeling! Misschien dacht de ooi dat haar kind al geboren was? Intussen liep de echte moeder luid mekkerend door de wei. DH heeft het kind weer bij de juiste moeder gebracht.
Half uurtje later... toch nog maar eens kijken. De ooi is inmiddels in de stal bevallen van een tweeling: twee prachtige bruine ooitjes. En wat ligt er tussen de twee ooitjes in? Weer het ramlammetje dat er niet bij hoort. DH heeft hem weer naar zijn eigen moeder gebracht die het enthousiast onthaalde en weer accepteerde (gelukkig!).

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...