maandag 16 april 2012

'Bol over hol'...

Op veler verzoek laat ik hier in slow-motion zien hoe ik mijn apple cores aan elkaar zet... Alle dank daarvoor gaat naar Joke (klik), zij heeft mij deze tip gegeven!

Je knipt een stukje stof uit dat je afgetekend hebt met een pleximalletje waarin de naadtoeslag is opgenomen, erg handig. Doordat het malletje doorzichtig is, kun je motiefjes precies in het midden uit laten komen, ook erg handig!
Je neemt nu een applecore malletje van karton... Deze heb ik bij Joke gekocht samen met het pleximalletje. Je kunt de kartonnen malletjes meerdere keren gebruiken. Je laat alleen de malletjes in de randappeltjes zitten om de vorm te houden, de rest haal je er (voorzichtig) uit...

Het malletje lijm je met een beetje lijm van een lijmstift vast op de stof...

Nu breng je met de lijmstift op de ronde kant van de stof een beetje lijm aan...

Vanuit het midden vouw je de stof om het kartonnetje...

...en plak je de stof op het kartonnetje...

Omdat er stof over is door de bolle vorm, maak ik kleine plooitjes om de stof er mooi omheen te krijgen.

Heb je de ene kant gedaan, dan werk je vanuit het midden naar de andere kant op dezelfde manier.

Daarna herhaal je alles aan de andere bolle kant. De holle kanten blijven zo, de stof wordt niet vastgeplakt!

We gaan ga nu twee appeltjes aan elkaar naaien. De bolle kant wordt over de holle kant heen gelegd en wel precies tegen de ronding van het malletje. Kijk links en rechts goed naar de naadtoeslag, de kartonnen randjes van de malletjes moeten netjes in elkaar overlopen!

Ik heb hier even een hulplijntje getekend met een blauwe stift om de naailijn weer te geven, in het begin is dat wellicht makkelijk, ik heb het altijd zonder gedaan...

Twee steekjes op elkaar om aan te hechten...

Maak een klein rijgsteekje in het lichte appeltje op de blauwe naailijn...

Daarna steek je de naald van onder af schuin door de donkerrode stof, zo dat je met een klein steekje de twee stofjes aan elkaar vast zet...

Daarna de draad goed aantrekken...

Nog een keer: een rijgsteekje maken in de blauwe naailijn, aansluitend aan het vorige steekje...

Vervolgens schuin van onder af een klein puntje rode stof op de naald nemen en draad weer strak aantrekken...

Aan de achterkant - ook een blauwe hulplijn getekend - komen er rijgsteekjes op het blauwe lijntje direct naast de rand van het malletje. Het lijkt wel toveren!

En zo werk je de hele ronde bolle kant langs. Ik knijp met duim en wijsvinger de stofjes stevig op elkaar en gebruik geen spelden. Dat doe ik wel als ik langere rijen aan elkaar zet, waarbij je steeds het principe:  'bol over hol' hanteert.

Achterkant klaar!


En voorkant klaar! Zo simpel is het dus...
Nogmaals met dank aan Joke!

29 opmerkingen:

marcella zei

slim!

Anoniem zei

Gorgeous fabrics and a great tutorial. You have an Award on my blog, I hope you accept, Ann

fleur zei

Ha Balsemien; Fijn dat je t zo duidelijk laat zien.
Ik ben een beginneling met quilten en probeer nu alles nog zonder lijm ,malletjes, snijplank cursus te leren....gewoon tekenen , knippen en naaien; maar dit soort trukjes zijn wel erg handig!
Misschien toch maar zo'n lijmpen eens kopen....
Je maakt prachtige dingen hoor!
Zeg; bij mij komt de Springbalsemien weer flink op i de tuin....komt dar jouw blognaam van??
groetjes Fleur

Lida zei

Ik zag dat in een Australisch blad, maar wil het nu zelf ook gaan proberen, jouw uitleg met de blauwe lijnen is nog beter dan daar! Bedankt
Fijne dag
Lida

GRANNY'S HOUSE zei

Wat heb je dat lekker makkelijk uitgelegd, dank je wel.

Groetjes
Ines

Made by Meet zei

Fijn om rustig even zo'n goeie uitleg te bekijken!
groetjes Meta

petra zei

Super deze uitleg.
Dank je wel, ik ga het snel een keer uitproberen.

Succes met je appeltjes.

groetjes Petra

Anoniem zei

wat een geduld!!!!!!!!!!!!!
hil

PASSIE FLOWER zei

Dank voor deze uitgebreide uitleg

sylvia zei

oh, gaat dat zo???
dank je wel voor je tutorial, tis een eyeopener voor mij!
groetjes, Sylvia

Martine zei

Dat is simpeler dan die ronde naadjes.
Ook maar eens malletjes kopen.

katrien zei

Ik doe het ook zo.

Klaske zei

Ik heb een keer een tasje gemaakt van appeltjes, en dan gewoon aftekenen, en dan vast naaien, maar dit is wel een hele handige manier hoor!
Dankje wel voor de uitleg!

Anoniem zei

Handig! Hartelijk dank voor de duidelijke uitleg. Al een hele poos heb ik de malletjes in huis maar mijn handen staan niet naar ronde vormen. Nu is het ineens niet meer zo moeilijk als het lijkt. Nogmaals dank, groetjes Hanny.

Gert zei

Wat een heldere tutorial, helemaal duidelijk!

Ineke zei

Erg duidelijk, bedankt voor je uitleg, ga toch eens gauw proberen.
Groetjes

Anoniem zei

Ik heb twee malletje van paternoplaat gemaakt. Een met en een zonder naadtoeslag. Ik teken ze beide af op de stof en naai ze vervolgens, na zorgvuldig spelden 'uit de hand' tegen elkaar. Gaat ook aardig. Maar de techniek die jij toepast is vast secuurder.

Supergoof zei

Zit hier blind te typen, want die appeltjes hebben zo'n aantrekkingskracht,....
;o)

pssst,.... ik heb op m'n blog even erbij gezet hoedat ik dat met de reacties heb gedaan.

Vlijtige Handjes zei

Dank je wel voor de uitleg. IK ga het ook eens proberen. Naai nu netjes over de lijn maar krijg kramp in mijn vingers van het vasthouden. Ik dacht dat ik de slag te pakken had maar niet dus. Ze zijn te leuk om niet door te gaan.

Anoniem zei

Super uitleg, zo heb ik het ook geleerd.
Tóch kan deze manier van patchen mij niet bekoren. Het resultaat dan weer wél.

lheurebleue zei

geweldig! heel nuttig! kan ik vast ook voor andere dingen gebruiken. dankjewel!

Guusje, zei

Bedankt voor de duidelijke uitleg, het lijkt me nu een stuk gemakkelijker om ze aan elkaar te gaan zetten.

Debby zei

Bedankt voor de duidelijke uitleg!!

Groetjes Debby

els zei

Ik wil je heel erg bedanken voor deze manier van de apple core, de lap bleef maar liggen en nu doe ik twee rijen op een dag, superrrrrrrrrrrrr,groetjes van Els.

marijna zei

Wat een duidelijke uitleg. Dit lijk me een handige methode. Zo krijg je de stukjes goed aan elkaar en netjes op het lijntje! Dank aan jou (en joke)

josé zei

Bedankt voor de goede uitleg en tip!

Ritainquiltland zei

HĂ©Ă©l handig!!
Ga ik toch eens proberen.

Josien zei

Dus ik kan het misschien nog leren op een mooie dag..?!

Dank voor het voordoen!

Klazien zei

Kijk, daar zat ik op te wachten,zo'n mooie en duidelijke uitleg. Dank je Wilma.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...