donderdag 19 april 2012

Voor de verandering: kantklossen!

Gisteren ben ik voor het eerst in lange tijd naar kantklossen geweest. Het was erg leuk om daar weer  mee bezig te zijn! De man van een medecursist had van hout een mooi hulpje gemaakt waarmee de klosjes in bedwang kunnen worden gehouden...
Daar ben ik blij mee, want gisteren voorafgaand aan de kantklosles ben ik bijna een uur bezig geweest om alle klosjes uit de war te halen. In een onbewaakt ogenblik was mijn kussen van de tafel gevallen, terwijl de klosjes niet gezekerd waren...

Ik ben een soort 'stekenrol' aan het maken, net als een breirol, maar dan anders... Het heet trouwens in kantklosjargon ook geen steek, maar een slag.

Het garen dat ik gebruik is een naturelkleurig linnen met een lichte glans, weer eens wat anders dan het witte dat je veel ziet bij kantklossen.

Ik heb de spelden uit het midden weggehaald, zodat je een klein stukje 'vetergatslag' kunt zien. Beetje trots ben ik wel dat ik dit kan, al stelt het niet zoveel voor. Het lijkt imposant al die klosjes, maar moeilijk is het echt niet! Ik ben nu met de 'dieppeslag' bezig...

En dit is mijn 'speldenkussentje', een doosje dat er uitziet als mijn echte speldenkussentje! Heel handig zo'n doosje met een dekseltje dat goed sluit: vorig jaar had ik een ander doosje en ben ik eens twee uur bezig geweest alle spelden uit de automat te zoeken toen dat doosje van de bank viel... Daar word je echt blij van!
Maar echt dames: kantklossen is leuk!

20 opmerkingen:

marcella zei

ha Mienke, wat leuk dat je dit laat zien. Ik heb inmiddels alles ervoor in huis, dankzij een aantal zeer goede feetjes. Erg leuk om bij jou al de eerste oefeningen te kunnen bekijken. je durft wel, om gelijk al een 'steken'lapje te maken. Ik ben reuze benieuwd hoe het verder gaat. Mocht ik eraan ooit beginnen dan lees je daarover weer bij mij natuurlijk. Tot die tijd blijf ik jou maar eventjes volgen, leuk!

Marianne zei

Dat ziet er gezellig uit. Kantklossen doe ik niet meer.Rian klost nu met veel plezier met mijn materiaal.Maar ik geniet nog altijd als ik mooi kloswerk zie.
Veel succes met het ontwarren, leg de klosjes voortaan altijd aan de lijn.
Groetjes, Marianne K.

GRANNY'S HOUSE zei

Geweldig, dat is het enige waar ik mij niet aan durf te wagen, daarom vind ik het des te knapper dat jij er zomaar aan begint.

Groetjes
Ines

Anoniem zei

nou ik vind het er heel mooi uitzien en ingewikkeld ook ,mooie gelijkmatige slag heb je toch?
bijzonder garen ook!
groetjes hil

Anoniem zei

Jee, wat een verrassing dat jij kantklost!! En zo mooi ook...!! In een ver verleden heb ik dit ook gedaan, heel knullig hoor, mezelf uit een boekje geleerd met een heel oud kussen en klosjes van een zuster van mijn opa... Mooi Mienke, ik zit vol bewondering te kijken!! Lieve groet Lupineke

Nicky zei

o wat mooi, staat ook nog op mn 'bucket list' :D

Anoniem zei

Een prachtige vetergatslag, goed gedaan.
Ik had een gehaakte rand(?) waar ik de klosjes in bewaarde. Die rand prikte ik dan weer in het kussen vast.
Inderdaad anders warboel.
Succes.

juffertje-int-groen zei

Ik vind het knap...je weet ik ben niet zo van het 'gepriegel' van handwerken, maar ik kan er wel van genieten als anderen mooie dingen maken...dus geniet ik van jou handwerkgepriegel.
groetjes Thera

juffertje-int-groen zei

Ik vind het knap...je weet ik ben niet zo van het 'gepriegel' van handwerken, maar ik kan er wel van genieten als anderen mooie dingen maken...dus geniet ik van jou handwerkgepriegel.
groetjes Thera

kaneeltje zei

Af en toe kriebelt het bij jou weer eens om iets ouds op te pakken....kantklossen hen ik nooit echt gedaan.Op het MBO moest je een keer een werkstuk maken over 'oude ambachten' en toen heb ik het over kantklossen gedaan.Vond een oud vrouwtje op dorp waar ik een paar keer ben wezen kijken,vragen stellen en proberen maar het is niet iets voor mij....

inge zei

ik zou het geduld niet meer kunnen opbrengen voor het kantklossen, al heb ik het vroeger altijd heel graag gedaan! mooie slagen!

Ineke zei

Oh, als ik toch zeeën van tijd zou hebben, ging ik ook weer kantklossen, maar het gaat echt eens gebeuren!!! Kantklossen is geweldig!!!!!!!!
Fijn weekend

Ria zei

Wat ziet dat er netjes uit. Zo zie je maar weer je verleerd het niet. Het moet alleen even opgefrist worden.
Leuk ik ben benieuwd naar het vervolg.
Groetjes Ria

Annelein zei

Ohhh... Mienke... Ik krijg spontaan zin om mijn klosjes ook weer te voorschijn te toveren...

Zo'n heerlijk werkje om te doen!

Handig zo'n latje. Wij haakten altijd een kloshouder van wol. Kost niets en het is eigenlijk zo af.

Een hele lange ketting van lossen. Dan in de 6e losse een stokje haken, 2 lossen haken, 2 lossen van de ketting overslaan en weer een stokje haken, 2 lossen haken, 1 stokje, 2 lossen, 1 stokje etc.

Ik ben erg benieuwd wat je gaat maken!

Lieve groeten, Willeke

Josien zei

Oh, wat word ik hier blij van...
Knap!!!

st@@rt zei

PRACHTIG en superknap!

Guusje, zei

Wat ziet het er mooi uit en ja kantklossen is geweldig leuk werk en een heerlijk werk om te doen. Ik heb het ook ooit gedaan en dan een klein beetje.

klarakapucine zei

Ik word al zenuwachtig als ik naar die klosjes kijk. :)

marijna zei

Heel knap gedaan hoor! En dat het leuk is om te doen begrijp ik. Een tijd geleden heb ik met mezelf afgesproken dit niet meer te gaan leren. Ik wil gewoon te veel...

Balsemien zei

@klarakapucine: ik soms ook hoor... vooral als ik een poosje niet geklost heb!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...