vrijdag 27 juli 2012

De Frottende Freule...

In een prachtig oud herenhuis in het Groningse Schildwolde zetelt 'De Frottende Freule'... Jaren geleden was ik al eens langs geweest, maar de hernieuwde kennismaking op het 'Quiltfestival Noord Groningen' maakte dat ik graag nog eens op mijn gemak wilde neuzen in de winkel. Vanmiddag zou ik eigenlijk kleren gaan kopen, maar daar is dus niets meer van gekomen hahaha!

Als je de deur binnengaat, kom je in een lange gang waar prachtige quilts hangen, in warme tinten. Voordat je de échte winkel binnengaat valt hier al zoveel te zien!

Eenmaal binnen, ben je maar zo niet weer weg. Er is zoveel te zien, en eigenaresse Inge wil je graag de verschillende mogelijkheden en effecten van stoffen tonen...

Veel gezellige hoekjes...

... met leuke patroontjes en mooie stoffen...

Deze beer ligt vandaag te puffen onder een Rouenneries dekentje met stitcherie, gelukkig glimlacht hij nog tevreden!

De 'freule' heeft veel stoffen en alles mag bekeken worden! Jaren geleden liet ze me al zien hoe een 'fout' lapje een quilt meer laat spreken. Vanmiddag hebben we daar weer veel plezier om gehad!

Achter de winkel is een cursusruimte. 'De Frottende Freule' stelt pakketten samen, verkoopt eigen patronen, maar ook de quiltstoffen, patronen en boeken van bekende ontwerpers. Je kunt er terecht voor cursussen en meedoen aan diverse BOM-projecten.

Eén van die projecten zie je hier. Het is een sampler met verschillende technieken, maar zeker niet moeilijk, volgens Inger. De wazige lichtflitsen in de foto worden veroorzaakt door de lichtweerkaatsing van de ramen aan weerzijden van de quilt!

Hier zie je het middelste gedeelte, wat een schitterende bloem hè?

Zie je de fijne festonsteekjes (handwerk!) waarmee deze bloem geappliceerd is, het is de 'broderie perse' techniek...
Binnenkort kun je hier (klik) meer lezen en vinden over 'De Frottende Freule', een prachtige quiltwinkel in Noord Nederland!
Beetje buit laten zien nog? Ja?

Twee patronen, een aantal 'panels' waarvan ik als imkersvrouw de bij laat zien. Vanmiddag was DH nog in de weer met het scheppen van een bijenzwerm uit een appelboompje. Er is nog meer meegegaan naar Drenthe voor een toekomstig project (welke van de -tig?), maar daarover later meer. Eerst moet er iets afgewerkt zijn...
En nu gezellig koffie/theedrinken met DH en DS, en de bui afwachten die aangekondigd is...

17 opmerkingen:

Kirsten zei

Mooie dingen hoor! En daar heb jij ook geduld voor? Dat wil ik nog wel eens van dichtbij bekijken! ;-)
groetjes!

kaneeltje zei

Die bloem met festonsteekjes is echt prachtig ! De hele quilt trouwens.
Ben benieuwd welk project er eerst afgemaakt gaat worden.Wordt het een quiltproject(de huisjes ?) of mag het ook iets van borduurwerk zijn ?Kijken of je het waar maakt.....en jezelf kan beheersen.

Anoniem zei

Heeerlijk, zo'n inspirerende winkel!! Je hebt er zo te lezen echt genoten! Groetjes Lupineke

Supergoof zei

Eigenlijk denk ik maar één ding,.... ik wil er naar toe!!!!!
*Ü*
Dankjewel voor dit mooie binnenkijkje!

Annelies zei

Wat leuk ! Ik ben er nog nooit geweest.

GRANNY'S HOUSE zei

Wat lijkt me dat leuk om er eens te neuzen, als ik ooit in de buurt ben....

Groetjes
Ines

Willy zei

Alleen de lokatie is al prachtig. Het wordt weer eens tijd voor een dagje Groningen.

Anoniem zei

Wat een mooie lokatie is dat!
'kWil er ook graag heen,maar tot nu toe nog niet van gekomen.
Hier viel de bui best mee-regen ,meer niet.
goed en zonnig weekend!
groetjes,Truus uit Drenthe

AnitaS zei

Daar wil ik ook graag nog eens naar toe. Mooie quilt is het.

Anoniem zei

Wat moet dat een geweldige winkel zijn. Jammer dat het zo ver weg is. Ook al ben ik soms in Nederland, Groningen is dan nog steeds niet naast de deur. Leuk dat je er zoveel mooie foto's hebt gemaakt.

Anny zei

Dat is wel heel ver uit de buurt. Maar het ziet er geweldig uit. Is het nog een heftige bui geworden? Hier aan de kust viel het heel erg mee.

Balsemien zei

@Anny, het stelde echt helemaal niets voor!

quilting Jeannet zei

Wat lijkt dit een leuke winkel zeg, en niet onbelangrijk.....als de eigenaar of het personeel aardig is........dan is het helemaal top.

Lida zei

Weinig bui gehad hier, een paar druppeltjes maar kan nog komen!
Wat een enige winkel en wat een gave buit! Veel plezier met de steekjes,
Lida

Toos zei

Wat een leuke winkel lijkt mij dat. Ik ga er zeker een keertje heen. De frottende nachtwacht wil wel eens op visite bij de frottende freule. Het is alleen zo ver weg.

Anoniem zei

Oh wat een heerlijke "snoep"winkel is dat voor de quilters. Ik zou er meteen heen willen, maar een beetje ver voor mij. Bedankt dat we mee mochten kijken. Mooie aankopen trouwens.
Groetjes Wilma Oud

Chris De Vos zei

Wij zijn van België en tussen 20 en 23 augustus gaan we naar de frottende freule in Groningen. Kan jij ons soms nog andere winkels in die buurt aanbevelen? En eventueel iets om te overnachten? Kan je mij mailen op mistercarwash@telenet.be?
Groetjes!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...