maandag 11 maart 2013

Bij de poppendokter...

Gisteren was het zover: ik ging samen met Mientje naar de poppendokter (klik) in Norg. Direct bij binnenkomst keken Mientje en ik onze ogen uit. Nou ja, Mientje bijna, haar oogjes zaten nog in haar lijfje... 
Poppen in allerlei maten en kleuren, gemaakt van allerlei materialen, te veel om op te noemen! De poppendokter is een kordate mevrouw die al meer dan 3000 poppen gerepareerd heeft en Mientjes oogjes in een oogwenk tevoorschijn had getoverd. Op mijn geschrokken blik sprak de dokter geruststellende woorden: "Het komt helemaal in orde hoor!" En daar vertrouw ik op! Ik krijg een telefoontje als Mientje helemaal opgeknapt is...

Poppen met een bijzondere dromerige uitdrukking...

Ik dacht aan het boekje van Ingrid & Dieter Schubert (klik) getiteld Monkie, over een knuffelaapje dat zoek raakt en via allerlei omzwervingen bij de poppendokter terecht komt...

...en daar liefdevol opgelapt wordt. De tekeningen in het prentenboek zijn grappig, maar ook zo ontroerend lief. Het is een van de mooiste prentenboeken die ik ken! Heb het met DS vroeger zo vaak bekeken en heel vaak kado gedaan.

De blijheid van het jongetje als hij Monkie bij de poppendokter in de etalage ziet zitten. In gedachten hoor ik de kreten van DS als peutertje als hij het aapje op de plaatjes ontdekte...

Weer terug bij de poppendokter in Norg: nog een mooie pop met een stoere blik. Er waren poppenhuizen, poppenserviezen, poppenkleertjes, poppenwagentjes: echt teveel om op te noemen. En woekerprijzen? Daar heeft deze poppendokter nog nooit van gehoord!
Hoewel het druilerig weer was had ik een mooie rit door prachtige dorpjes zoals Peest met mooie boerderijen aan een kronkelende klinkerweg.

16 opmerkingen:

Lida zei

Nu de poppendokter waar ik ben geweest voor Mama´s pop schreef met een vork, schrok mij wezenloos van de prijzen! Maar het ergste was dat het niet veel beter was dan daarvoor! Maar fijn dat jij een goede dokter hebt getroffen en wat een gave poppen! Mientje zal straks weer helemaal in orde zijn, ben benieuwd wanneer ze weer naar huis mag! Fijne dag
Lida

Marijke zei

Ja ik ken het boek Monkie een plaatjes boek wat kinderen zelf kunnen "voorlezen"...
Leuk zo'n poppendokter!!!
groetjes van Marijke

KijkDaarIs zei

Wat een mooie poppen ..de gezichtjes zijn echt mooi..beter als sommige baby borns (of hoe ze mogen heten)soms gewoon eng....
(tja ik ben op zoek naar een lief popje voor ??...;0)
Het boekje lijkt me ook erg leuk...mooie tekeningen...
Het komt vast helemaal goed met Mientje!!!!
Fijne dag

GRANNY'S HOUSE zei

Wat een schatjes en wat een jeugdsentiment.

Groetjes
Ines

Ria zei

Wat heerlijk, even weg dromen en terug in de tijd.

Margriet zei

Ach ja, Monkie. Ik wil ook een keer bij de poppendokter kijken als ik weer in Norg ben, ook al heb ik geen zieke pop. Ik hoop dat Mientje snel opknapt.
Groet Margriet

AnitaS zei

Wat een leuke blog. Ook hoop ik dat Mientje straks weer helemaal beter zal zijn.

Gonny zei

Ja Balsemien, het is echt een feest om daar te zijn in Norg. Ik ben er ook met drie poppen geweest. Hier kun je dat nog lezen als iemand dat leuk vindt:
http://lappland-aventyret.blogspot.se/2011/10/bonde-soker-fru-en-de-poppendokter.html
en toen ik ze heb opgehaald hier:
http://lappland-aventyret.blogspot.se/2012/04/de-meisjes.html
Ik kijk uit naar je berichtje als je de pop weer hebt opgehaald!
Groeten van Gonny

Anoniem zei

Ken het aapjesboek niet,maar wat een mooie tekeningen!
Denk dat ik met mijn pop ook maar naar jouw poppendokter moet,zodat ze weer fatsoenlijke handjes krijgt.Had ik haar maar niet buiten in de regen moeten laten liggen,och arme ziel...
gezellige dag
groetjes,Truus uit Drenthe

Guusje, zei

Dat lijkt me helemaal geweldig om daar even binnen te zijn en te genieten van al dat moois. En Mientje die is in goede handen.

Anny zei

Oh, woonde de mevrouw maar dichtbij. M'n allereerste pop Pat, bijna 64...net als ik, (when I'm 64...Brrr!) heeft haar beentjes verloren en moet nodig naar de dokter! Daar durft ze vast wel naar toe want ze ziet er erg tegenop.

Het lieve leven... zei

Gelukkig komt het helemaal goed met Mientje! wat een mooie poppen..die laatste foto!! en ja..Monkie...prachtig boek! Lieve groet, Petra

Anoniem zei

Fijn dat Mientje weer helemaal zal opknappen.
Grappig is dat, ik vond Monkie helemaal niet zo leuk.

Willy zei

Helaas geen zieke pop, anders zou ik er graag eens een kijkje nemen. Prachtig beroep heeft ze. Fijn dat ze je Mientje weer beter maakt. Groetjes,

Martine zei

Die pop met dat mutsje. Helemaal verliefd.

Anoniem zei

Oh, hier zou ik ook wel eens heen willen! En wat grappig dat je Monkie zo'n mooi boek vond, ik vind het echt vreselijk.. sorry hoor! Je blog was ineens verdwenen van mijn lijst, maar nu heb ik je gelukkig spontaan weer terug :) Lieve groet!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...