donderdag 21 januari 2010

Ode aan de melkboer...

Onlangs schafte ik drie prachtige boeken aan getiteld: 'Van de bakker', 'Van de slager', en 'Van de melkboer'. In deze boeken staat uitleg over de grondstoffen die de bakker, slager en melkboer verhandelen of verwerken...
Het zijn drie schitterende boeken met heerlijke recepten. Niet teveel verschillende ingrediënten en pure producten vormen de basis van de recepten. De foto's zijn om te watertanden... Hoewel de schrijfster uit Australië komt merk je dat niet aan de recepten of beschrijvingen!
Tegenwoordig worden veel boodschappen bij de supermarkt gedaan, en komen de bakker, slager en melkboer steeds minder bij mensen aan de deur...

Veel herinneringen heb ik aan de melkboer die heel vroeger bij ons thuis aan de deur kwam. Hij had een wagen met een fjordenpaard ervoor. De melk werd in de jaren '60 nog los verkocht...
De melk kon je per halve liter kopen, het was rauwe melk, nog niet gepasteuriseerd of gesteriliseerd! Ik zie nog mijn moeder - met deze groene pan bij meerdere liters of met de melkkoker voor minder - bij de melkboer staan. Deze haalde dan een handel over, waarna een glazen koker volliep met melk. Als de melkboer dan de handel weer terug overhaalde en de pan eronder hield liep de melk in de pan...
Ondertussen aaiden we het paard en keken we of die niet ging p....., want dat gebeurde vaak op vaste plaatsen!
Terug in huis kookte mijn moeder de melk, en dan hing er een heel vieze lucht in huis. Ik ril nog bij de gedachte aan de vellen die er dan op kwamen... Daarna werd de melk in de kelder bewaard. Wanneer er voor het eerst verpakte melk bij ons op tafel kwam weet ik niet meer...
Mijn moeder heeft nog tot acht jaar geleden de melkboer aan huis gehad. Hij wist precies wat ze nodig had en bracht het voor haar in huis. Nieuwtjes uit het dorp werden bij de melkboer bepraat. Daarnaast hield de melkboer dingen in de gaten, zo ontdekte hij een keer bij buren
verderop in de straat een beginnende brand. Door zijn ingrijpen werd deze heel snel geblust en brandde niet het hele huis af...
Het mooiste verhaal vind ik dat mijn moeder tijdens haar bezoekje aan de melkboer - inmiddels in een SRV-wagen - vertelde dat ze zo'n raar geluid in de afzuigkap hoorde. De melkboer bedacht zich niet, ging met mijn moeder mee naar huis. De afzuigkap werd gedemonteerd en met hulp van een paraplu werd de merel verjaagd die zich in de afzuigkap verscholen had... De afzuigkap werd weer in elkaar gezet en de melkboer vervolgde zijn tocht langs de klanten!
Geweldig toch?
Maar... ik dwaal helemaal af...


Terug naar de boeken, ik heb een aantal recepten geselecteerd om binnenkort eens uit te proberen! Dat varieert van een citroentaart tot een salade met lamsvlees en flensjes met een kwarkvulling met vis...
Alleen het doorbladeren en het lezen in de boeken is al een feest...

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...