vrijdag 11 februari 2011

Stroop en siroop...

Hier in huis wordt regelmatig stroop gebruikt: op brood, op de pannenkoeken, bij de bruine bonen...
En niet te vergeten het allerlekkerste:  donker roggebrood met stroop. Maar goed, de stroop was op, dus snel naar de winkel gehold voor een nieuwe pot. En wat moet je dan kiezen? Vroeger thuis hadden we 'De Friesche Vlag' en als de bodem van de kartonnen pot in zicht was prikten we een boterham aan de vork en maakten zo de laatste restjes stroop (met parafine) op...
Jeugdsentiment dus die rechter pot!
Maar het boerinnetje links ziet er ook wel leuk uit met haar blozende wangen en Zeeuwse stroop is wellicht ook heerlijk...

Een blik op de achterkant van beide potten leert dat de stroop exact dezelfde samenstelling heeft, sterker nog in dezelfde fabriek gemaakt wordt...
Dat vraagt om een 'onafhankelijke' vergelijkende smaaktest. En de uitslag zal jullie niet verbazen, er is geen verschil...
Friesche stroop = Zeeuwse stroop
Over boer(inn)enbedrog gesproken, hahaha!

Kannetjes genoeg, maar een heuse stroopkan zoals je die vroeger veel zag heb ik niet. Dan maar gewoon op tafel.
De kartonnen verpakking is trouwens nog dezelfde als vroeger, al is het parafinelaagje dat vroeger op de pot zat verdwenen...

Boven staan nog een paar lege blikken van 'rinsche' appelstroop. Dat vond ik als kind een intrigerend woord, zeker als je bedenkt dat de betekenis zuur, zurig is. Een mooie tegenhanger van de zoete stroop.
Nog zoiets mals: appelsiroop... Ik ben toch niet gek, het is appelstroop!
Ik zal jullie verder geen stroop om de mond smeren, iedereen die morgen afreist naar de expositie heel veel plezier!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

En wat zijn de ingrediënten van die Friesche Vlag / Zeeuwse Boerin stroop?

nelleke markesteijn zei

Net als jij groeide ik (in Friesland) op met de Friesche Vlag stroop. De enige goede :-)!!
Maar sinds een paar jaar hebben we ook een band met Zeeland; daardoor wilde ik je blogpost, toen ik dat fotootje zag, even lezen.
Grappig dat het dezelfde stroop is!!
Ik vind nl ook dat de mentaliteit van de Friezen en de Zeeuwen wel overeen komt.
Het allergrappigste is nog wel, dat op de dag dat je dit schreef, ons Zeeuwse kleinkind is geboren!!
Voor ons is er dus een duidelijke connectie tussen Friesland en Zeeland :-))).
Groetjes, Nelleke

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...