zondag 14 maart 2010

Bernhard, Joost en Annejet...

Deze week verscheen het langverwachte boek van Annejet van der Zijl (klik): 'Bernhard Een verborgen geschiedenis'.
Gisteren heb ik het boek opgehaald, ik ben er nog niet in begonnen, maar heb wel even gesnuffeld - dat moet met nieuwe boeken - en gebladerd. Ik verheug me erop dit boek te gaan lezen.
Nu ben ik geen Oranjefan in die zin dat ik alles wil weten over het Koningshuis en plakboeken vol plaatjes heb of zoiets... Wel ben ik op Koninginnedag geboren en ben ik nieuwsgierig naar achtergronden van de monarchie. Soms lees ik over personen, maar soms ook over 'het systeem'. Zo las ik 'Vertel dit toch aan niemand'  van de dames Hermans en Hooghiemstra over de hofdame Henriëtte van de Poll. Het geeft een beeld van de rangen en (mis)standen aan het Hof, bekeken door de ogen van iemand die 54 jaar de Koninklijke familie diende. Verder heb ik delen uit 'Wilhelmina De jonge koningin' gelezen, geschreven door Cees Fasseur. Hij schreef later het boek over het huwelijk van Bernhard en Juliana.
In januari genoot ik van Bernhard, schavuit van Oranje (klik), een vierdelige serie over Bernhard. Een serie met een vette knipoog, deels gebaseerd op feiten, deels fictie. Terug naar het boek van Annejet van der Zijl; de foto op het omslag intrigeert: een beetje spottend, 'kom maar op', je kunt er van alles bij denken...

Ik heb alle boeken van Annejet van der Zijl gelezen en in mijn bezit. 'Jagtlust' is een schets van het roerige leven van een dichteres met vrienden op een groot landgoed in het Gooi in de jaren '60 en '70. Het gaat om Fritzi ten Harmsen van der Beek (klik), die vorig jaar overleed. 'Sonny Boy' is het ontroerende verhaal van een liefde tussen twee mensen die vanaf het begin met tegenslagen te maken krijgen. Ze hebben tegen de stroom in voor elkaar gekozen...
'Anna' is de biografie van Annie M.G. Schmidt (klik)
. De schrijfstijl van Annejet van der Zijl is helder, nuchter, maar nooit saai. Voor je het weet wordt je gegrepen door het verhaal en wil je maar één ding: doorlezen.


Omdat het boekenweek is kreeg ik het boekenweekgeschenk kado. Het is dit jaar geschreven door Joost Zwagerman (klik). De 'Proloog' en 'Nee, dit is de proloog' uit 'Duel' zijn verrassend en nodigen uit tot verder lezen! Ook van hem heb ik al een en ander gelezen. Vals licht' is een bizar verhaal, maar heel knap geschreven!
Het rijtje boekenweekgeschenken is weer een boekje rijker...

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...