maandag 19 april 2010

Émaille op maandag II...

Twee weken geleden kon je hier groene emaille pannen zien, vandaag - in het kader van emaille op maandag - toon ik grijs gewolkt emaille op mijn log. Het zijn een emmertje met deksel, een trechter en een steelpannetje met verse eitjes van de kipjes erin!
Afgelopen vrijdag bracht ik samen met Willy (klik) een bezoekje aan De Emaillerie (klik) in Loenen op de Veluwe. Het is ongelofelijk wat je daar op het gebied van emaille kunt vinden in allerlei kleuren van diverse fabrieken. Werkelijk schitterend en zeker een bezoekje waard! Let op: de winkel is alleen op vrijdag geopend! De eigenaresse zal je met open armen ontvangen en kan je veel vertellen over haar unieke verzameling. Verschillende fabrikanten maakten imitaties van elkaars spullen en aan de hand van de kleur, de letters en sierstrepen kan de eigenaresse van De Emaillerie je heel veel over de herkomst vertellen.

De herkomst van mijn eigen spulletjes is mij niet helemaal duidelijk... Het steelpannetje gebruikte mijn moeder voor bij het ramenlappen om water tegen de ramen te gooien. Ik heb er zelf geen herinneringen aan, maar mijn zusje en DH zeiden het. Het pannetje is trouwens wel lek...
Waar het emmertje vandaan komt, ik zou het niet weten. De trechter is nog het meest gaaf en vertoont weinig slijtplekken. Ik heb ook geen idee hoe de trechter bij ons terecht gekomen is!
Zo af en toe zal ik op maandag een greep op zolder of in de schuur doen en meer emaille laten zien...

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...