woensdag 28 september 2011

Ra, ra wat is dit?

Enig idee wat er op dit bordje ligt?

Zo kun je het misschien beter zien...

En zo is het doormidden gesneden...

Het is geen exotische slak en het zijn ook geen hersentjes van een klein diertje, dat is het allemaal niet!

Het is een geconfijte walnoot! De noot wordt met bolster en al in suikerstroop gekookt, waardoor de donkere kleur ontstaat en de noot - ook de schil - heel zacht wordt en mierzoet. Qua bite is het een beetje vergelijkbaar met een gemberbolletje. De pot gevuld met geconfijte noten hebben we van vrienden gekregen die ze meebrachten uit Armenië. Het is daar een lekkernij! Hier trouwens ook, al moet je ze niet zo eten, maar in stukjes of plakjes gesneden bij kaas of bij ijs...

Van M. kreeg ik vrijdag een zak met walnoten, ze liggen te drogen in de vensterbank. De walnotenbomen hier hebben nauwelijks vruchten, waarschijnlijk door de nachtvorst in mei...

Wel hebben we heel veel hazelnoten. Heeft iemand ervaring met het zelf verwerken van de noten tot moes/pasta met een molen?

14 opmerkingen:

Bertie zei

een olijf, dacht ik, of een druif. aan een walnoot zou ik helemaal nooit hebben gedacht. wat bijzonder!
leuk dat je gewoon ergens anders bent gaan bloggen na de eindeloze vertragingen bij web-log.
(ps je mailtje ontvangen, ik heb een boek voor je klaarliggen!)

Peti zei

He Mienke, nee nog nooit van geconfijte walnoot gehoord. Heb je ook een recept want hier strooien de bomen kwistig met walnoten? Groetjes Peti ( ook vanuit blogspot!)

Guusje, zei

O wat ziet het er allemaal heerlijk uit zeg en zo vers dat is helemaal geweldig. Helaas kan ik je niet helpen met de hazelnoten.

AnitaS zei

Nooit van geconfijte walnoten gehoord. Lijkt me wel lekker door ijs.

lheurebleue zei

geconfijte walnoten! dat klinkt heerlijk!

Unknown zei

Ik vind de geconfijte walnoot er niet lekker uitzien, maar het smaakt misschien wel heerlijk

Unknown zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
GRANNY'S HOUSE zei

Nog nooit van gehoord, maar het lijkt mij wel heel lekker.

Groetjes
Ines

Lida zei

De noten moeten eerst een poosje liggen, ongeveer 6 tot 8 weken (dan kun je ze ook goed eten), dan kun je ze vermalen en als meel gebruiken om beslag voor gebak van te maken, heerlijk! In Dordrecht zit een bakker die op deze manier Hazelnoot gebak maakt, zalig! Succes ermee! Groetjes
Lida

Marijna zei

Ik ken het wel die gekonfijte walnoten. Ooit ergens gelezen hoe je dat moet maken. Maar hier geen gangbaar artikel. Onze walnotenboom zit bomvol dit jaar. Dat wordt weer rapen over een paar weekjes. Zelfs onze hazelaar heeft meer noten dan vorig jaar. Lang leve de herfst. En we hebben er prachtig weer bij.

Willeke zei

Oh wat grappig dat artfood!
Smul maar lekker.
groetjes

Else zei

Nooit van gehoord, klinkt wel lekker! Fijne zonnige dag, knuffel Else

Anoniem zei

Nooit van gehoord,.. Het ziet er ook wel een beetje slakkerig uit,.. hihi. Ik eet graag noten,.. heerlijk

Groetjes Quiltendewilma

Anoniem zei

Ook hier liggen hazelnoten en walnoten te drogen, maar ervaring met het malen van meel heb ik helaas niet. Ik wil graag walnoten gaan blancheren om later in de honing te doen, heb jij hier ervaring mee?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...