donderdag 8 maart 2012

Oh, die lieve lammetjes...

In de wei is het een drukte van belang... Meer dan 40 lammetjes zijn er geboren en ze maken het  goed! Van het virus hebben we (nog) niets gemerkt en we hopen dat dat zo blijft. Deze foto is van een paar jaar geleden, de lammetjes die nu geboren worden zijn minder bont... ook hebben we nog niet één lammetje aan de fles, dankzij goede zorgen van DH.

Een paar weken geleden ontdekte DH dat een a.s. moeder zich in de wei afzonderde achter een stapel bielzen en opgerold hekwerk om te gaan bevallen. Vorig jaar is dit schaap ook op deze plek bevallen, kennelijk beviel het goed :-) Dus snel naar binnen om het fototoestel te halen. Ondertussen puft het schaap, gaat liggen, weer staan, draait een rondje...

Om de bevalling niet te verstoren zijn de foto's met een telelens gemaakt. Dit is een typische 'wee'-houding, het duurt niet lang meer...

Even later is het eerste lammetje geboren! Meteen wordt het vlies erafgehaald en wordt het lammetje helemaal schoongelikt...

En als je goed kijkt zie je het eerste lammetje al staan en het tweede lammetje dat net geboren is wordt ook door moeder schoon en drooggelikt.

Lammetje één drinkt al! Lammetje twee moet nog even bijkomen en wennen aan de nieuwe wereld...

Even later komen nieuwsgierige vriendjes en vriendinnetjes even kennismaken en bedenken dan dat het daar een lekker zonnig plekje is...

Nog meer kraambezoek...

Zo, de bevalling en het eerste badje zijn bijna klaar...

En terwijl moederschaap de cameraman in de gaten houdt, staan beide schaapjes binnen een halfuurtje op eigen pootjes...

22 opmerkingen:

Hilde zei

Het is weer een bijzondere (drukke) tijd voor jullie, lammetjes vertederen iedereen toch... Ik duim dat de schapenziekte veraf blijft.
Groetjes

Ineke zei

Wat schattig om zo met foto's een lammetje zien geboren worden. En het zal wel ontzettend druk zijn. Succes

Marianne zei

Altijd weer een wonder. Schitterend. De schapen zijn hier het weiland uitgehaald om bij de boerderij te bevallen. Maar daarna komen ze met hun kroost terug.
Sterkte met alle drukte.
Groetjes, Marianne K.

GRANNY'S HOUSE zei

Het is en blijft ontroerend mooi.

Groetjes
Ines

Annelein zei

Hé Minke, wat een belevenissen daar bij jullie! Heerlijk al dat jonge spul. Het blijft wonderlijk... nog geen half uur op de wereld en al kunnen staan en drinken...

Else zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Else zei

Oh wat LIEF!! En wat een bof dat je het zag, ik hoop dat het virus ver van jullie vandaan blijft. FIjne avond, knuffel Else

Ik was weer eens over de toetsen heen gevlogen!! (lol)

Annelies zei

Zo bijzonder. Ik kan geen genoeg krijgen van dit soort foto's !

Josee zei

Het wonder der natuur.
Bedankt voor deze mooie foto's.

quiltsathome zei

Wat een prachtig gezicht, moeder schaap met 2 lammetjes.

josé zei

Prachtig deze foto's heel ontroerend mooi.

Geniet er maar van er zullen nog vele volgen.

Liefs José

Noor zei

wat een mooie serie foto's van de geboorte van de lammetjes.
Ik heb tijdens de safari een babygnoe geboren zien worden (ik heb het gefilmd)ontroerend mooi.

Anoniem zei

Wat is het toch iedere keer weer bijzonder. Ik kan er uren naar kijken, naar dat kleine grut. Lukt het de herder wel met z'n arm in het gips?

Lida zei

Wat prachtig en wat een mooie foto's! Fijn dat alles goed gaat, houden zo! Groetjes
Lida

kaneeltje zei

Mooie foto's ! Het blijft wonderlijk,de geboorte van nieuw leven..de spanning of alles goed gaat en het genieten daarna van dat vertederende kleine grut.Voor jullie een drukke periode....

sylvia zei

hallo Minke, leuk dat je bij mij kwam buurten, ik was eigenlijk al een tijdje niet bij jou geweest!! Waarom niet, snap ik nix van, tis altijd goed toeven op jouw blog! Dus ik heb even bijgelezen over snotkop!!, boek, lammetjes, zin in lente, huisjes (prachtig) en je begin aan BdeV! Wat een bofkont ben jij dat je dat patroon hebt, tis niet meer te koop!! Ik heb voor je zitten zoeken op het WWW naar hoedje-jagen, want wij spelen het uit een spellendoos van vroeger. Ik heb gelezen dat het nog gemaakt wordt door Ravensburger, dus zou het nog te koop moeten zijn!
veel succes met zoeken! groetjes Sylvia
ps ik kon geen emailadres van je vinden, dus maar even zo......

AnitaS zei

Wat fijn dat alle lammetjes gezond geboren zijn. En nog niet een flessenkind. Wel gezellig al dat jonge grut. Succes met alle drukte.

Willy zei

Bedankt voor deze mooie reportage. Wat zijn ze ook super leuk, die vacht ook zo mooi.

Anoniem zei

wat heb je een mooie blog

Gigi

www.gigirdesigns.canalblog.com

Elske zei

Prachtig , dat nieuwe leven.
Ben vorige week met Ben met de kudde van Balloo mee geweest en heb het wonder ook van dichtbij mogen meemaken.
Ook daar geen naar virus!
Ik geniet van je verhalen en foto's.
Tot snel?!!!!

Elske zei

Prachtig , dat nieuwe leven.
Ben vorige week met Ben met de kudde van Balloo mee geweest en heb het wonder ook van dichtbij mogen meemaken.
Ook daar geen naar virus!
Ik geniet van je verhalen en foto's.
Tot snel?!!!!

ABCQuiltParadise zei

Hallo,

Ik ben door Willy B (Hej Tjorven) getipt over jullie blogspot omdat ik ook een paar foto's van lammetjes op mijn blog heb geplaatst. Het zijn texelaars, op de Drentse heideschapen moeten we nog even wachten. Als ze al bij ons op de heide zullen bevallen...

Zelf hebben wij geen schapen, maar het is altijd genieten om ze bij anderen te zien.
Van harte gefeliciteerd met de 'gezinsuitbreiding'!
Mocht je zin hebben, dan ben je van harte welkom om mijn blogspot. Ik ben er nog maar pas mee begonnen, dus het is nog niet helemaal 'ingericht'.
Hartelijke groet,
Anita

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...