zaterdag 9 maart 2013

Ei-ei in Zeijen...

In Zeijen, een klein brinkdorpje in het noorden van Drenthe is het in maart altijd erg druk. De Oranjerie (klik) houdt haar jaarlijkse tentoonstelling 'Kunst op schaal' en ik besluit mijn bezoek aan de poppendokter te combineren met een bezoekje aan de Oranjerie. Over de poppendokter trouwens later meer.
De Oranjerie is helemaal in lentesfeer, overal eieren, eieren en nog eens eieren...

De eerste eieren die ik zie zijn beplakt met donkerpaarse viooltjes, daarna is de eierschaal weggeknipt of weggeslepen...

Mooi vind ik het en zo heerlijk lente-achtig!

Ook de hortensiablaadjes zijn gebruikt om de eieren mee te versieren...

Uit Roemenië komen deze blauwe eieren.
Er zijn eieren met uurwerkjes erin, opengewerkte kitsch-eieren met veel goud en tralala-franje. Eieren met hertjes, hondjes, poesjes, uiltjes, ja... die ook!

Twee hele lieve eitjes met een aangepast onderstel. Zelfs daarin komen de bloemetjes mooi uitgewerkt terug! Ik vond ze zo lief, vooral met dat gebroken hartje rechts...

Papierknipwerk op een ei geplakt, helemaal onderin de vitrine, dus een beetje moeilijk om te fotograferen. Plat op mijn buik in de meute een foto maken, leek me niet gepast! Er zit vast heel veel symboliek in dit knipwerk...

Een gestippelde heks of trol...

En kijk eens: het beeldmerk van een mede-blogster op een ei geschilderd, kan alleen niet meer terugvinden wie de mede-blogster is/was? Het is een leuke, afwisselende tentoonstelling, daarnaast kun je in de Oranjerie allerlei woonaccessoires kopen, van grandfoulards, kussens tot serviesgoed en andere snuisterijen. En heb je zin in een kopje thee of iets lekkers, je kunt er heerlijk zitten... De tentoonstelling is nog tot en met 30 maart en de toegang is gratis.
Ik zag eieren van 750 euro tentoongesteld staan, maar je kon al leuke eitjes kopen voor een paar euro... Wel erg jammer, dat de prijzen soms zo prominent op de eieren of voor de eieren geplaatst zijn, waardoor het soms meer om de prijs dan de eieren lijkt te gaan. Dat was het enige minpuntje van vanmiddag!
Toen ik thuiskwam en de post op tafel zag liggen roffelde mijn hartje van vreugde, morgen meer...

16 opmerkingen:

Ineke zei

Wat laat je weer prachtige foto's zien. De eieren zijn prachtig bewerkt!!
Fijne zondag

Gerda zei

Wat een prachtige eieren! Wat kunnen mensen toch met veel aandacht en werk kunststukjes creeeren. Groetjes, Gerda

Jeanny zei

Wouw daar zitten prachtexemplaren tussen!!!
Fijne zondag.

Het lieve leven... zei

die blauwe eieren...prachtig! en die met het knipwerk vind ik ook zo mooi. Ja ik herken idd het meisje bij een medeblogster...Antje? schiet mij zomaar te binnen maar ik weet het niet zeker. Liefs Petra

Margriet zei

Mooie eieren zijn daar te zien in Zeijen. Ben je naar de poppendokter in N. geweest ? Wat ben ik nieuwsgierig he ?
Fijne zondag.

Anoniem zei

Dat is "sterk", ik kom net van de site.Maar deze mooie eieren kreeg ik daar niet te zien.
Nu weet ik zeker dat ik er naar toe wil gaan. Bedankt voor de mooie foto's. gr. Mia

GRANNY'S HOUSE zei

Prachtig, maar ik val vooral op de blauwe eieren.

Groetjes
Ines

Annie Kingma zei

Prachtige eieren, voor al de blauwe, en de bloemenmeisjes
Groetnis Annie

Carin Wijnand zei

Hierdoor krijgen we nog meer zin in de lente. Prachtig en dank je wel dat je ons meenam op je bezoek.

Willy zei

Die pysanky eieren vind ik toch wel heel erg mooi. Het bloggenootje is Anje (alias Averecht, Picootje)

kaneeltje zei

Ben benieuwd waar jouw hart sneller voor gaat kloppen....tot morgen ?

Conny's-blog zei

Moie eitjes laat je zien zeg, echt kunst..............liefs.Conny

Marijke zei

Wat leuk die ouderwetse zou ik heel erg leuk vinden (eerste foto) en ooo die beschilderde eieren met het gebroken hartje met bijpassende ring eronder geweldig!
Leuk dat je dit laat zien!
groetjes van Marijke

neeftje zei

Wat een mooie eieren! Leuk om te zien!

Guusje, zei

Wat een mooie eieren ik vind het zo kunstig hoe ze ze maken. Ik kan me voorstellen dat je ervan genoten hebt.

josé zei

Ik ben verliefd op de blauwe eieren prachtig.

ik heb van de week gehaakte gekocht.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...