woensdag 10 juli 2013

De bes in de fles...

Er hangen heerlijke trossen met bessen te lonken. Vooral als je even door de knieën gaat zie je hoeveel er hangen...

We - vriendin M. logeert hier - plukken een flinke hoeveelheid en deze bessen gaan in bad om ongerechtigheden eraf te spoelen.

De bessen gaan met steeltjes en al boven in de sappan...

Dat is een uitvinding! In de onderste pan gaat water, in de bovenste pan zitten de bessen. Door de stoom van het kokende water wordt het sap aan de bessen onttrokken en komt in de middelste pan terecht. Via een 'slangetje-met-navelklem' wordt het sap afgetapt voor verdere bewerking...

Het eerste sap. De geur is een mengeling van vroeger, zomer en vrolijkheid!

Hier vult M. het sap aan in de pan. Die bleek veel te klein voor al dat sap ;-)

Na het uitpersen van de besjes hebben we 4 liter sap met een kilo rietsuiker erbij hebben we bijna 5 liter in totaal...

De schoongemaakte potjes staan klaar op het aanrecht. Aan de buitenkant zie je nog een zweem van het sodawater, waarmee ik de potjes extra goed schoonmaakte. De binnenkant is met kokend water afgespoeld, evenals de deksels. Nu is het wachten op het sap...

De potjes staan afgevuld met het deksel erop op de kop af te koelen. En geloof het of niet: het is dezelfde doek die eronder ligt. M. heeft een vaste hand van schenken ;-)

En zie een rijke oogst van 12 potjes sap. Gisteravond dronken we een glaasje bij het avondeten: heerlijk!
Vandaag gaan we met lapjes stoeien, later meer...


16 opmerkingen:

not so zen -quilts in Paris zei

Wat een rijkdom Mienke, helaas niet mogelijk in de grote stad, een héél klein bakje rode bessen kost hier 2 euro's, leuk om te zien hoe je dat doet

kaneeltje zei

Mmm, heerlijk ! Mijn moeder maakt altijd bessensap, ik denk erover om zelf struiken te gaan kopen......

Annelein zei

Wat een ideale pan. Nog nooit eerder gezien.

Binnenkort maar eens even bij mijn pipa langs... toevallig...

Kijken of de struiken daar ook al pluk klaar zijn...

Guusje, zei

O wat lekker en wat hebben jullie een grote oogst. Ze zien er heerlijk uit.

Margriet zei

Lijkt me geweldig zo'n sappan. Het rissen is heel veel werk, dus dat hoeft dan niet ? Mooie bloemetjesjurk heeft M aan !
Groet Margriet

conny's quilts en creaties zei

Wat mooi al die potten sap. Heerlijk ambachtelijk. Je hebt er een erg handige pan bij, wat scheelt dat een werk dat je de besjes niet hoeft te strippen van de stelen.

Phebe and Jane zei

Heerlijk ziet dat eruit. Dank je wel voor de tip. Wij hebben ook enorm veel bessen. Die ontsapper is handig he. Heb ik ooit op marktplaats gekocht.
Groetjes,
Marian

GRANNY'S HOUSE zei

Dat ziet er lekker uit!!!

Groetjes
Ines

Anoniem zei

Heerlijk,en een mooi gezicht zoveel potjes jam-jammie!!!
Je gebruikt dus geen geleisuiker voor de jam?
Hier ook maar eens de rest eraf halen voordat de merels het allemaal opgegeten hebben.
Eet smakelijk!
groetjes,Truus uit Drenthe

Ineke zei

Doet mij denken aan mijn jeugdjaren. Wat veel sap hebben jullie gemaakt, heerlijk!!!
Veel plezier met je vriendin!
Groetjes, Ineke

Noor zei

Ik heb twee struiken in de tuin staan en pluk elke dag een portie voor in de muesli 's morgens. Ik heb er nooit bij stil gestaan er sap van te maken. Dank je voor de tip. En nu op zoek naar een sappan! Warme groet, Noor

marijna zei

Dat ziet er heerlijk uit Mienke! Handig zo'n pan!

Janneke zei

Zo'n pan zal erg handig zijn, ik doe het nog met de hand, dus zeven door een kaasdoek, maar alleen de zwarte bessen. De rode eten we zo en maak ik jam van.
Lekker zo'n voorraadje potjes!

Willy zei

Dat is een leuk werkje om samen te doen. Mooie opbrengst. Veel plezier vandaag!

Jane in Cumbria zei

Heerlijk, rode bessensap! Wij hebben momenteel alleen zwarte bessen, maar dat gaat veranderen...

Monica zei

Mmmm, dat klinkt heerlijk, zal ze binnenkort ook eens gaan plukken, ik maak er meestal bessengelei van, ook erg lekker

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...