zaterdag 21 juni 2014

Over keulse potten...

Voor het huis staan op een bistro setje uit Frankrijk keulse potten, met en zonder witte lobelia's...

Een paar weken geleden heeft DH het tafeltje en de stoelen van nieuwe plankjes voor zien. Nou nieuw... de plankjes komen van een dakkapel van een buurman ;-)
De aanschaf van  het setje is ook een verhaal op zich. We kampeerden destijds in Zuid-Frankrijk met onze DS die nog een kleine hummel was.
Op dag twee zagen we bij de plaatselijke supermarkt heel goedkoop blauwe bistrosetjes staan. Leuk voor thuis, vonden we alletwee, maar die kopen we later in de vakantie nog wel. Op dag vijf ontdekten we dat de setjes uitverkocht waren en ze kwamen ook niet meer... Jammer maar helaas, er werden andere souvenirs en prullaria gekocht om mee naar huis te slepen.
De dag van vertrek: we komen bij de supermarkt en bakker om voor onderweg nog wat lekkers in te slaan... Staan daar wel vijfentwintig van die bistrosetjes ons uit te lachen met onze volgepakte auto waar niets meer bij in kon!
Nou die bistrosetjes kenden DH nog niet. Ter plekke werd de auto helemaal in- en uitgepakt zodat er in elk geval één setje mee naar Nederland kon. Het dak bolde voor mijn gevoel, DS zat superveilig ingeklemd, maar alles paste er precies in ;-)

In de grotere potten had ik allemaal witte lobelia gezet, vond ik wel mooi afsteken tegen het grijs en blauwe van de keulse potten. De lobelia's hebben intussen bijna allemaal het loodje gelegd, misschien hebben ze de overvloedige regen van de laatste weken niet aangekund?

De potten hebben fraaie versieringen, heb geen idee of dat iets zegt over de fabriek waar ze gemaakt zijn...

Dat het er allemaal niet zo 'gelikt' uitziet vind ik wel grappig!

De inhoudsmaat staat vaak op de pot aangegeven. Voor het bakken en glazuren is het cijfer erin gekerfd, later erop geschilderd... Makkelijk voor het doel van de keulse pot vroeger: het inmaken van groenten & fruit, vlees en eieren...

Hier een kleiner exemplaar!

Keulse potten werden gemaakt van grès klei en beschilderd met kobaltblauwe verf nadat ze door middel van glazuren waterdicht waren gemaakt. De pot mocht ook niet de smaak aannemen van het voedsel dat erin bewaard werd....

In één van de kleine potjes drijft een verdwaald rozenblaadjevan Bobby...

Binnen staat in de bijkeuken nog een keulse pot voor het raam met een citroengeranium in. Het doet me aan vroeger denken, thuis stonden citroengeraniums voor het raam in de keuken. Als je je hand door de blaadjes haalt ruikt het naar citroen en anti-muggenspul...

Het is een zoutpot!

Tijdens logeerpartijen vroeger, bij een oom en tante in de Noordoostpolder, maakten we kennis met Piggelmee, die samen met zijn vrouwtje...

...in een omgekeerde keulse pot woonde. Prachtig vond ik het verhaal en de plaatjes maar als kind vond ik het 'Toovervischje' stom, begreep de moraal van het verhaal nog niet!

In mijn boekenkast staat het eerste boekje van Piggelmee (klik) met de opgeplakte plaatjes, het is een uitgave van van Nelle. Het exemplaar is al erg oud en vergeeld, maar verder gaaf! Het boekje destijds bij mijn oom en tante was een exemplaar met gedrukte plaatjes en was in mijn herinnering rood...

8 opmerkingen:

Anneke Schoonenberg Kegel zei

Zo herkenbaar, het verhaal over bistro-setjes en uitpuilende auto's. De Keulse potten waarin onze moeders zout bewaarden. Zelfs het Piggelmeeboek waaruit ik eindeloos voorgelezen werd. Die echte, met ingeplakte plaatjes. Waar is dat boek toch? Eens even zoeken op zolder. Wat een heerlijk verhaal weer.

Marguerite zei

Prachtig al die keulse potten. Ik heb hier ook een heel groepje bij elkaar staan. Maar dan wel binnen. Er waait hier buiten zo vreselijk vaak iets kapot en dat mag met mijn oude potten. (zijn zelfs van mijn overgrootmoeder geweest). En het piggelmee boek, zo herkenbaar. Binnenkort maar weer eens bij mijn moeder 'winkelen'.

Marguerite zei

Oh ik was weer te snel. Dat mag met de oude potten van mij niet gebeuren hoort er natuurlijk te staan.

Truus zei

Wat een mooi idee om de witte lobelia's erin te zetten.
Heb nog een witte bacopa staan,dat kan ook-pik jouw idee hoor Balsemien!
En Piggelmee met geplakte plaatjes--dat boekje zal wel bij de 'groten'(=oudere broer/zussen)zijn beland net als de Flipjes serie.
gezellige zondag
groetjes,Truus uit Drenthe

Phebe and Jane zei

Wat een mooi gezicht, die witte lobelia in die mooie blauwige potten.
Heerlijk zomers.
Groetjes,
Marian

Janneke zei

Wat een leuke herkenbare post. Ook ik heb hier een aantal Keulse potten buiten staan en op het aanrecht staat er één met zout, net als bij mijn moeder, het ís ook de zoutpot van mijn moeder. Ik heb de originele piggelmeeboeken met ingeplakte plaatjes nog, ze hangen helemaal uit elkaar door het vele gebruik, maar heb mijn ´jongetjes´, de kleinkinderen er weer tot in den treure uit voorgelezen en ze vonden het prachtig.

kaneeltje zei

Piggelmee,heerlijk jeugdsentiment voor mij ! Met het tovervisje en die leuke plaatjes.....mijn moeder bracht voor mijn jongste een keer een nieuwe versie mee maar ik vind de oude met de gelijmde plaatjes veel mooier.

kaneeltje zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...