maandag 15 september 2014

Bijzondere naald...

Mijn zusje werkt als wijkverpleegkundige en komt daardoor veel bij allerlei mensen over de vloer. Zo ziet ze heel wat handwerkjes voorbij komen en heeft daar vaak leuke gesprekken met mensen over.
Nu was er laatste een mevrouw met een prangende vraag: waar is deze naald voor bedoeld?

Het is een naald met twee ogen, een klein oogje bovenin en daaronder een groter en langwerpig oog...

Het is een redelijk grote naald, zo'n 6 centimeter totale lengte. De naald heeft overigens een stompe punt.
Wie kent een dergelijke naald?
Mijn zusje zou het leuk vinden het aan deze mevrouw te kunnen vertellen...

8 opmerkingen:

Het lieve leven... zei

hmmm...ik heb wel zoiets maar de twee openingen zijn dan wel met elkaar verbonden. Door de grote opening kun je makkelijk de draad steken en dan trek je 'm door naar het kleine gat zodat je kunt naaien. Maar dat is denk ik toch weer iets anders. Ik ben ook heel benieuwd! Groetjes Petra

Ger zei


Dit soort raadplaatjes zetten mij aan het werk;-)
Ben even gaan Google met het zoekwoord dubbeloog naald:
“Dubbeloog” naald.
Eén naald met twee ogen. Deze ogen staan onder elkaar en de naald is bedoeld om met twee
draden tegelijk een sierstiksel te naaien, waarbij de draden precies naast elkaar liggen. In de
praktijk lukt dit niet altijd en is het resultaat niet bijzonder.

http://www.lohuis-tijhuis.nl/catalog/patchwork-quilten-accessoires-spelden-naalden-clover-naald-dubbel-zonder-punt-dikte-p-12680.html

Zou dat het antwoord op je vraag kunnen zijn?

Groet,Ger

Will en Bob zei

Met deze naald kan je elastiek rijgen door een kledingstuk. Door de stompe punt prik je niet door de stof. Het ronde oog is voor rond elastiek en het andere gat voor plat elastiek. Ik gebruik ook zo'n naald bij het rijgen van elastiek. Hoewel dat tegenwoordig niet zoveel meer voorkomt. Ondergoed heeft nu ingenaaid elastiek.
Groetjes Will

Elizabetta zei

Haha, leuk om te zien dat anderen net zo nieuwsgierig zijn dan ik. En voor zowel Will en Bob als Ger is wat te zeggen. Lohuis-Tijhuis heeft er ook nog afbeeldingen bij staan.

Dientje zei

Volgens mij is het een elastiek doorrijgnaald. Het ronde gaatje voor koortelastiek en het langwerpige oog voor plat elastiek. Groet, Dientje (dientjes.blogspot.nl)

Balsemien zei

Dank voor jullie reactie. Deze en de reacties op fb wijzen in de richting van een naald die gebruikt wordt om elastiek te rijgen. Maar de verklaring van Ger vind ik ook heel interessant. Nogmaals dankjewel!

Elma zei

De dubbeloognaald van Ger is om in de naaimachine te gebruiken met twee draden.

Elma zei

Dit soort naalden van Clover gebruik ik om met twee kleuren te borduren.
Je kunt ze vinden bij Google.
Clover doppelörnadeln art. 241 t/ m 244
in div. maten en met of zonder punt.
Je neemt alwisselend de ene of de andere kleur. Het werkt ook erg keuk met heel don zijdelint.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...