dinsdag 16 september 2014

Hazelnotenverzamelaars...

We zitten even op het bankje bij de poel achter, bij het weiland. Er staat maar weinig water in zo aan het einde van de zomer. De kikkers liggen te zonnebaden op de kant en als een van de hondjes er te dicht langs rent, plonzen ze met een ferme sprong het water in!
Zoals gewoonlijk ligt Jet weer op haar vaste stek... Waar? Kijk naar een wit streepje in het gras aan de overkant van de poel...

Kijk hier!

Zodra DH aanstalten maakt van het bankje op te staan, vliegt Jet als een pijl uit de boog uit het gras weg...

...en voegt zich bij de andere twee die graag door het hek naar het weiland willen. Trainen met de schapen of spelen met een bal...

DH wijst me op een graspol onder de hazelaar. Daar ligt een hazelnoot, ja.. en?

Oh, daar is een kleine verzamelaar aan het werk!

In het holletje ligt ook al een noot! DH vindt het sneu voor de verzamelaar dat de noten wellicht te groot zijn voor in het holletje en ruilt een van de noten voor een kleinere...

DH schiet in de lach als hij de noot oppakt: hij is al uitgehold! Zie je de afdrukken van de tandjes, die als beiteltjes op de harde bast hebben gebeukt?

We rapen zelf ook nog wat noten...

...voor onze eigen wintervoorraad... Zie je de verschillende soorten hazelnoten? 

Ook de grootte van de noten varieert en de kleur, sommige zijn mooi diepbruin met een fluwelig laagje, andere zijn dofbruin. Er zijn er die rimpels hebben...

En wat ligt daar in de mand van Fiep? Een lege dop! Laatst hoorde ik al wat gekraak en had ze een noot gepikt. Klein kunstje, de vensterbank met voorraad is boven haar mand...

"Ik...? Ik doe nooit wat!" *kijkt een heel ietsiepietsie loederig*
DH staat voor het raam te zwaaien, ik moet even mee naar de moestuin...

Kijken bij de bietjes. Het bietenloof is al wat aangevreten, dat weet ik toch wel...

Dan duwt hij het loof opzij... Het is wat met die hazelnotenverzamelaars!

2 opmerkingen:

kaneeltje zei

Mooie foto's ! Ik zie in dat holletje nu 1 muis met een hele dikke buik die niet meer vooruit komt en een dunne die druk aan het verzamelen is.......haha. Wat woon jij toch mooi zo midden in de natuur !

Villa Zeezicht zei

Oh, heerlijk logje! Mooi, dat verzamelen voor de komende winter! Ik kreeg een zakje hazelnoten uit eigen tuin van een vriendinnetje van de Jongste. Omdat ze weet dat ik daar zo dol op ben. Lief he!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...