woensdag 27 mei 2015

Vloeibaar goud...

Het is er weer: vloeibaar goud! Ofwel overheerlijke zoete voorjaarshoning...
Het lekkerste is het om zo je vinger door de ongezeefde honing te halen en te genieten van de honing en de minuscule wasdeeltjes die er dan nog inzitten ;-)

Kijk eens zo'n fantastisch honingraam met verzegelde honing!

En hier een raam met deels verzegelde honing...

Met de ontzegelvork haalt DH de zegeltjes van het raam om daarna de honing te kunnen slingeren...

Hier kun je goed de zegeltjes zien, die de honingcellen afsluiten. Die honing is erin gestopt door de bijen als voedselvoorraad. Bijen halen nectar uit bloemen en in de maag van de bijen wordt de nectar omgezet in honing. De bijen stoppen de honing in de cellen met de hexagon-structuur waar wij quiltsters zo gek op zijn! Daarna wordt er een dekseltje opgemaakt in de vorm van een waszegeltje...

Een voor de helft ontzegeld raam...

Die ontzegelde ramen worden verticaal in een korf gezet in de honingslinger, zeg maar een soort centrifuge. Door de honingslinger te draaien wordt de honing uit de cellen geslingerd tegen de zijkant van de slinger.

De honing zakt langs de wand naar beneden en wordt via een kraantje afgetapt in een honingemmer met een dubbele zeef: bovenin een grove, en daaronder een fijne zeef. Zo worden wasdeeltjes en eventuele andere ongerechtigheden uit de honing gezeefd.

Dit zijn de zegeltjes die van de honingramen verwijderd zijn met de ontzegelvork, de honing wordt eruitgespoeld  en de was wordt opnieuw gebruikt voor bijenraten...

De geslingerde ramen worden weer in de kast teruggehangen...

Terwijl DH met het slingeren bezig was kwam een van de trouwste honingafnemers langs. Zo leuk om het enthousiasme te zien en het genieten van de eerste honing!
Er staan nu weer wat potjes op de plank...

En terwijl ik met dit blogje bezig ben denk ik aan de bijenquilt. Die heeft al heel lang in de kast gelegen: tijd om daar weer es wat hexagonnen aan te gaan zetten!
Daar heb ik de komende twee weken heerlijk de tijd voor...

11 opmerkingen:

Guusje, zei

De echte Honing wat is die toch vreselijk lekker. En wat een mooie honingblokken.

Ineke zei

Wat een prachtig proces om zo de volgorde te zien aan de hand van foto's. Prachtige bijen-quilt!
Liefs, Ineke

dineke zei

Ik ben niet de grootste honingliefhebster maar wanneer je dit gelezen hebt, heb je de neiging om potten te gaan inslaan (kopen dus, niet kapotslaan). Hier in de Morvan komen ook weer de bordjes met MIEL A VENDRE dus wie weetga ik er eens toe over. Be dankt voor je mooie verhalen.

Sis Voorn zei

Eigen honing... dat lijkt me nou echt te gek ! Geniet er lekker van... ik heb visioenen van griekse yoghurt, honing en walnoten ;-)

quiltingmieke zei

Piep mmmm zaaaalig en mooie foto s
En je quilt ook leuk hoor
Knufje

Petra zei

Ja wat een prachtig proces hè een heel intelligent volk hoor bijen. Maar eigenlijk gebruik je toch op deze manier het voedsel van de bijen ? Wat moeten die dan nu eten, ik heb gehoord dat ze die dan suikerwater geven maar of dat nou goed is voor de bijen dat weet ik dan weer niet. Jeeetje wat ben je met een prachtig quilt bezig zeg, heel mooi wat een geduld werkje knap hoor.
Groetjes Petra.

Mirjam zei

Wat mooi en leuk om hierover te lezen...
En wat een mooi quiltje is dat, van de bijen...
Fijne avond,
Liefs,
Mirjam

ireneinhetatelier zei

Nog nooit zo bij stil gestaan, bedankt voor de uitleg! In Frankrijk kocht ik op een markt ook eens heerlijke honing, uit die omgeving, met een heerlijke volle smaak. Dan heb je dus net zulke honing als waar jij over schrijft: van eigen bijen. Heerlijk!

Anoniem zei

Lovely photos especially your hexagon quilt. I love those fabrics.

Wilma Kuin zei

Zo leuk om te lezen,..
Doet mij denken aan lang geleden toen ons pap altijd druk was op de boerderij met zijn bijen,...
En wij als kinderen op bijenmarkten de honing gingen verkopen,..
:o)

quiltsathome zei

Wat een mooie foto's en wat een duidelijk verhaal ! Inderdaad, bedankt, Mienke, ik krijg er echt zin in.
Ik heb ook gehoord dat honing helende eigenschappen heeft als het op moeilijke wonden gesmeerd wordt. Weet jij of dat klopt ?
Hartelijke groet, Patricia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...