vrijdag 9 januari 2009

Van rozen en nog een rozenquilt II...

Gisteren schreef ik over rozenstofjes en beloofde ik voor vandaag nog een logje over de inspiratiebron van de rozenquilts. Voor sommigen is dit geen nieuws... Die inspiratiebron dat is onze tuin waarin 's zomers veel rozen bloeien. De rozen heb ik pas een jaar of tien geleden ontdekt. Daarvoor prikkelden alleen de doorns, maar de bloem zelf prikkelde me niet, zal ik maar zeggen... En nu zijn we gek op grote geurende gevulde rozen, maar ook op kleine enkelbloemige soorten in allerlei kleuren! Veel rozen hebben prachtige namen, ze zijn vernoemd naar kwekers, beroemde personen of sprookjesfiguren. In onze tuin staan o.a. Ingrid Bergman, Schneewitchen, Bobby James, Climbing Iceberg...

In de afgelopen zeven jaar hebben we veel soorten aangeplant en heeft vooral DH veel zorg aan de rozen besteed. Er gingen veel bezoekjes aan rosaria en kwekers voorbij voor we tot aanschaf van soorten overgingen. We zijn een paar keer in het Rosarium in Winschoten geweest, waar in juni/juli ruim 300 verschillende rozen bloeien. Ookkasteel Middachten (klik) hebben we bezocht. Rozenboeken werden aangeschaft en doorgeneusd en toen togen we op pad. En zo kon het gebeuren dat we op onverwachte momenten de mooiste rozen tegenkwamen en kochten. Bovenstaande Aspirin Rose bloeide tot eind november! De 'tranen' lijken bijna nep, zo echt zijn ze!

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...