vrijdag 3 april 2009

Merel...

DH en ik zijn een uurtje geleden pas naar binnen gegaan. We hebben buiten op het terras koffie en thee gedronken. Boven ons hoofd zong een merel zo mooi... Het deed me denken aan dit liedje (klik) waarin muziek en merel samengaan. Velen, denk maar aan de dames van  Blackbird Designs (klik), zijn door deze mooie vogel - en vooral zijn gezang - geinspireerd, of hebben een naam gekozen die aan de merel refereert.
Ieder jaar vinden we op de gekste plaatsen merelnestjes op ons erf: op een richel in de carport, op een oude matras in een schuurtje, op het stopcontact bij de schapenstal... Ik zal foto's maken als ik weer een nestje ontdek!
Mijn moeder had jarenlang een witte merel in haar tuin. Ze belde 's avonds wel eens op, alleen om ons het geluid van de zingende merels te laten horen. Prachtig vond ik dat... Wil je ook genieten van het gezang van merels, klik dan hier!

Veel schilders hebben merelnestjes geschilderd. Dit nestje is gemaakt door Henk Helmantel (klik). Ook Jopie Huisman (klik), de bekende voddenschilder uit Friesland, heeft een merelnestje geschilderd. Ik geloof dat het schilderij ooit gestolen is, maar of het ook weer terug is weet ik niet... Het was in elk geval een schilderij met een bijzonder verhaal, net als trouwens alle schilderijen van Jopie...
Tenslotte: als DS een DD was geweest was ze Merel Hannah genoemd! We hebben dus wel iets met deze vogel...

Dan nog nieuws uit de wei...
Lampie, het lammetje dat zondag onder de voet werd gelopen door de ram, krijgt sindsdien de fles. Het gaat steeds beter met haar, maar ze heeft wel een beschadiging opgelopen. Zo kon ze niet zelf gaan liggen, maar bleef heel lang staan en we dachten ook dat ze blind was. Na vijf dagen kunnen we gelukkig zeggen dat het een stuk beter met haar gaat: ze kan weer zelf gaan staan en liggen, holt en springt net als de andere lammetjes. Toch is de motoriek en de coördinatie aangetast en hoe dat op de lange termijn zich ontwikkelt wachten we rustig af... Ook wat het zicht betreft hebben we nog wel vraagtekens en af en toe schudt ze wat raar met haar lijfje. Ze maakt wel een alerte indruk... Als DH haar de fles wil geven moet hij hardhollend door de wei, ze gaat voor hem op de loop! Ik ga met de fles in de wei en roep haar en ze wandelt zo naar me toe en ik kan haar oppakken...
Morgen heb ik een heel drukke dag voor de boeg. Ik plaats daarom pas zondag mijn klossenupdate!
De foto's heb ik vandaag voor één keer van internet geleend!

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...