dinsdag 7 april 2009

Van landschappen en 'luchten'...

Naar aanleiding van de 'Zakatlas van de Belevingswereld', vandaageen klein gedeelte van mijn atlassenverzameling. In deze verzameling zitten verschillende Bosatlassen (klik), kleine en grote, oude en nieuwe...
Bos had de filosofie dat de atlassen overzichtelijk moesten zijn en geen overbodige informatie moesten bevatten.
In enkele oude atlassen zaten allerlei papieren: eentje met daarop bijgehouden de vorderingen van de Engelsen en Amerikanen tijdens WO II, in het handschrift van mijn vader. Een folder van een Engelse abdij uit 1954, een krantenknipsel uit 1938 over watergebruik in de huishouding. Ik heb weer een heerlijk uurtje achter de rug van snuffelen, ook letterlijk... Familie, en enkele bekenden moeten altijd erg lachen, omdat ik overal met mijn neus in zit. Vooral boeken, maar ook nieuwe aankopen moeten altijd uitgebreid besnuffeld worden. Mijn vermogen om te ruiken is goed ontwikkeld, ik ruik altijd alles!

Twee bijzondere atlassen en kaartjes zijn van KING pepermunt (klik). De hierboven afgebeelde is van mijn grootvader geweest en is van 1936. Ik weet niet of die atlas destijds te koop was of product was voor een spaaractie...

Dit setje kaartjes heb ik zelf bij elkaar gespaard met 'merkjes' van King die op een rol pepermunt zaten. Het is rond 1970 en Nederland telde nog 11 provincies!
De kaartjes zitten in een groen mapje van plastic en de geur ervan brengt me direct terug naar vroeger, naar de tijd waarin ik het mapje kreeg...
We, mijn ouders, twee zussen en ik zitten in de auto en gaan via de Afsluitdijk naar Noord-Holland. De route voert ons dwars door Sneek en we moeten wachten. Een stoplicht? Een brug die open staat? Ik weet het niet. Wel weet ik dat we vaker op dezelfde plek stilstaan: voor de King-fabrieken van Tonnema met het bijzondere dak, net golven van de zee, maar dan een aantal naast elkaar...

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...