woensdag 11 november 2009

11 november is de dag...

...dat mijn lichtje branden mag.
Vandaag is het Sint Maarten (klik) en 's avonds lopen de kinderen hier met een lampion langs de huizen, zingen een lied en krijgen dan wat lekkers mee.
Sint-Maartenliedje:

  'k Stao veur je deur in het duuster,
  Met mien lanteern en ik luuster...
  Komt er nog ien
  Ik kan niks zien
  Aans gao 'k weer vort in het duuster!

Op het tafeltje in de gang staat een schaal met 'puuties' (zakjes) klaar. In die zakjes zit lekkers...
Vroeger liep ik zelf ook met een lampion met een brandend kaarsje erin. Wat een drama als het waaide... Als we 's avonds thuiskwamen met de 'buit', mochten we het lekkerste uitkiezen en opeten. Daarna mochten we elke avond na de warme maaltijd - als we tenminste goed gegeten hadden - snoepen van het Sint Maarten lekkers. Ik verheugde me altijd erg op Sint-Maarten, de lichtjes en warmte, het gezellige en natuurlijk ook het lekkers...

Vroeger werden de lampionnen vaak van suikerbieten gemaakt. In deze periode is de 'bieten-campagne' in volle gang, en een paar suikerbieten minder op de grote berg... Een heel karwei om zo'n biet uit te hollen en het was een zware sjouw!
Voor de gelegenheid heb ik een aantal bewaarde lampionnen van DS op de trap gezet. Ik vind het elke keer weer leuk om ze te zien en zie er in gedachten een blond hoofdje bij dat elk jaar verder boven de lampion uitsteekt...

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...