vrijdag 1 januari 2010

Nieuwjaar...

Daar is ie dan: het nieuwe jaar! We hebben er vannacht al een heel stuk van meegemaakt... gaaap!
Sinds jaar en dag worden er in Drenthe 'knieperties' en 'rollegies' gegeten rond Oud- en Nieuw.
De knieperties = wafeltje dat tussen ijzers geknepen en gebakken wordt, staan voor het afgelopen jaar, dat zich aan je geopenbaard heeft, geen geheimen meer heeft...
De rollegies = opgerolde knieperties, staan voor het nieuwe jaar, waarover je nog weinig weet, en dat verrassingen voor je in petto heeft...
Natuurlijk moet je knieperties en rollegies zelf bakken, die zijn het allerlekkerst! Toch komen de nieuwjaarsrolletjes van Vegter (klik) een heel eind in de buurt, ik vind ze heerlijk! Al zolang als ik me kan herinneren waren de rolletjes in deze tijd van het jaar in huis. Mijn moeder had grote metalen blikken van Vegter, waarin de kruiden in de keukenkast bewaard werden.
Op nieuwjaarsdag kregen we een 'nieuwjaarsrolletje', zoals mijn moeder ze altijd noemde. En vandaag gaan wij aan de rol...
De rolletjes liggen op het ontbijtbordje dat mijn moeder als kind had, het is me heel dierbaar.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...