maandag 27 september 2010

Clara en Jan Siebelink...


Wat een schitterend, heftig, indringend en bijzonder boek heeft Jan Siebelink (klik) geschreven met 'Het lichaam van Clara'.
Het is een boek met een beetje een 'Droste effect' (klik), anders kan ik het niet omschrijven. Het visuele aspect van dit droste effect ontbreekt, maar het zit in de hoofdpersoon van het boek (Clara), die de schrijver Oscar Sprenger ontmoet die een boek geschreven heeft over een Clara, in wie de hoofdpersoon van Siebelinks boek zich herkent, en met wie ze zich vereenzelvigt...
Hopelijk begrijp je wat ik ermee bedoel...
Verschillende perioden in het leven van Clara komen in het boek voorbij. Veel jeugdherinneringen aan een trieste jeugd. Flarden van gesprekken met haar ouders... Als lezer zit je voortdurend in het hoofd van Clara waar gedachtenspinsels, tics en dwangmatigheden en realiteit en fantasie elkaar afwisselen. Heel knap beschreven.
Op de achtergrond speelt de stad Den Haag een rol, veel straatnamen en plaatsen in de stad worden in het boek genoemd.
Bij Siebelink kruipt er vanaf de eerste bladzijde iets duisters, onafwendbaars in zijn boeken. Iets wat Duitsers 'unheimisch'  zouden noemen. Niet dat je dan het boek weglegt, juist niet!

Hier heb ik het boek bijna uit en schrijft Jan Siebelink op heel indringende wijze over Clara...
Het is een boek dat blijft hangen en waarover ik nog na moet denken. Soms heftige passages (o.a. over zelfverwonding) waarbij ik me afvraag hoe Jan Siebelink de gedachten en het gedrag van Clara zo goed kan verbeelden en beschrijven...
Dit boek is echt een aanrader!

Er staat veel van Siebelink in de kast hier en ik heb veel van hem gelezen. Regelmatig komen dezelfde patronen, beroepen, karakters terug in zijn boeken en toch weet hij iedere keer er een bijzonder verhaal van te maken. Ik was al fan voor 'Knielen op een bed violen', vind een aantal andere boeken van hem veel beter...
Hier spreekt een fan!

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...