zaterdag 15 augustus 2009

Het is... honing!

In het vat op de foto van mijn vorige logje zit 30 kg honing! Heerlijke zoete, volle, goudgele zomerhoning... In totaal heeft DH afgelopen woensdag 55 kg honing geslingerd...

DH zit naast me en vertelt: "Hier zie je de honingramen. Deze moeten op een rustige manier van het bijenvolk afgehaald worden, zonder dat er teveel met honing gemorst wordt. Het liefst doe ik dit 's morgens omdat er 's middags alweer verse dunne nectar bij in zit die de bijen net gehaald hebben. Deze nectar is heel dun en loopt er gemakkelijk uit. De bijen kunnen dan heel wild worden. Verse nectar brengt meer vocht in de honing en vocht en honing is een slechte combinatie. De nectar moet eerst door de bijen bewerkt en ingedikt worden. Dat doen de dames 's nachts.

De honing is verzegeld (afgesloten) met was. Het zijn eigenlijk al kleine potjes met honing met een dekseltje! Honing is de wintervoorraad van de bijen en het dekseltje beschermt de honing tegen vocht en vuil.

Om de honing te kunnen slingeren moeten eerst de dekseltjes eraf, dit heet 'ontzegelen'. Het ontzegelen doe ik met een speciaal mes dat ik verwarm.

Daarna zet ik de honingramen rechtop in de honingslinger, er passen er zes in. Tijdens het slingeren wordt de honing naar buiten uit de raten geslingerd, door de centrifugale kracht (klik) loopt het langs de zijwand van de honingslinger naar beneden. Alle ramen moeten twee keer geslingerd worden, aan beide kanten.

Een blik op de slinger...

...en de slingeraar!

Vanuit de honingslinger stroomt de honing in een dubbele honingzeef - eerst grof, daarna fijn - om de stukjes was uit de honing te zeven die meegeslingerd zijn. Deze zeef zie je ook op de eerste foto. Door de zeef loopt de honing in een honingvat, dat op het logje van gisteren te zien was. Nu kan de honing in potjes worden gedaan via de aftapkraan die onderaan het vat zit."
Dit jaar is het eerste potje honing voor Ellen, zij stuurde mij twee prachtige Afrika kaarten, door haarzelf gemaakt. Ellen, nogmaals bedankt!
En dan begint het leukste karwei: het schoonmaken en plakvrij maken van de bijkeuken!



Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...