zaterdag 1 maart 2014

Een paar dagen Zuid-Limburg...

En toen waren DH en ik zomaar even samen een paar dagen in Zuid-Limburg, heerlijk!
We rijden in een stralende zon naar ons hotel en maken meteen een wandeling langs de Geul...

In de verte graast de schaapskudde uit Epen (klik) en we lezen het mooie gedicht van Mark Boog (klik) voor ons op een metalen plaatje...

Mij, schaap

Mij, schaap, overkomt niets dan wat de herder wil,
wat het gras wil, de lucht,
wat de dam en de groene overkant.

En ik tors mijn wol mee of mijn verlies van wol
en ik kijk vol overgave uit mijn 
vochtige ogen. Ik ben gelukkig met wat ik heb.

De tijd verstrijkt als gras door mij
en elk verzet is hol. De bomen ruisen zinneloos.

We wandelen verder langs de Geul, er liggen behoorlijk veel omgewaaide bomen...

...en dan heb je zomaar een bruggetje over de rivier! Even later komen we de herder van de kudde tegen met drie honden, bordercollies natuurlijk! Ze springen enthousiast om hem heen.

Halverwege de wandeling koesteren we op het terras van ons hotel het zonnetje!

De volgende dag worden we wakker. Vanuit het raam in het hotel kijken we uit over de Geul, die meanderend zijn pad kiest... Hoewel de tinten nog grijs zijn, belooft het een mooie dag te worden!

 Een poosje later piept de zon over de heuvels...

We gaan op weg en wandelen langs mooie vakwerkhuizen...

...en minder mooie ;-)
De zon schijnt, de vogels fluiten, we voelen ons even helemaal los van de dagelijkse beslommeringen en verplichtingen, en genieten in een prachtige omgeving!

Onderweg zien we overal in de bomen maretakken (klik)...

We lopen bijna in België, om precies te zijn bij kasteel Beusdael (klik) dat ongeveer op de grens ligt...

Langs de Volmolen komen we terug bij de Smidse (klik), onze herberg. Voor de derde keer logeren we nu hier, en voor de derde keer met veel plezier. Meubilair en serviesgoed zijn van de kringloop en dat zorgt voor een gezellige ongedwongen sfeer.

Aan het einde van de middag gaan we via Aachen naar Sippenaeken en toeren door het Belgische land. Wat een verschil met het lieflijke aan de andere kant van de grens... Boven het dorp Moresnet - een dorp met een bijzondere geschiedenis! - ligt een lange spoorbrug (klik) die al in WO I bestond! Tien jaar geleden is de brug gerenoveerd en het vormt nu een belangrijke schakel tussen Antwerpen en Duitsland/Oost-Europa. Bijzonder, maar zo lelijk!

Nog een typisch Belgisch straatbeeld...

We gaan eten in Sippenaeken, bij Le Barbeau (klik), een auberge waar het gezellig en warm is. De menukaart is een plank waarop de verschillende gerechten staan. De keuze is niet groot, maar wat ze voorschotelen is prima! We eten een Limburgse stoofpot met stamppotje en groenten...
Na het eten spelen we Yahtzee, op iedere tafel staat een beker met dobbelstenen en een opschrijfblok! Via een heel smal weggetje rijden we terug naar ons hotel.

De volgende dag bezoeken we Monschau, een heel bekend toeristenplaatsje in Duitsland. Het is er nu heel rustig en dat is leuk...

Ook hier veel vakwerkhuizen, maar ook veel prullariawinkels voor de toeristen. Via Malmédy, Spa en Verviers rijden we terug naar het mooie Limburgse land en gaan naar het Vijlenerbos (klik) waar we heerlijk eten in Boscafé Het hijgend hert (klik) waar het ook weer zo gezellig is...
Na het eten lopen we in het bos en genieten van de lijsters die zingen: de lente komt!

Tenslotte neuzen we een dag rond in Maastricht, bezoeken er het Centre Ceramique (klik), wandelen door de mooie oude straatjes, drinken in het zonnetje een kopje thee... Teveel om op te noemen, wat een leuke stad!
Deze bronzen deurplaquette ontdekken we op een voordeur van een galerie ;-)
Tevreden gaan we weer naar huis, het lijkt of we heel lang weggeweest zijn...

15 opmerkingen:

ivoorwit.blogspot.com zei

Het lijkt alsof we mee lopen!
Mooie beschrijving, je zou er zo zin in krijgen.
Fijne dag, Thea

Anoniem zei

Mooie foto's van een heerlijke'értussenuit' vakantie.
Je komt weer helemaal opgeladen terug van zulke dagen.
Prachtige plaquette van al die monden!
In de buurt van Malmedy hebben we onze 2e 'huwelijksreis'gemaakt,omdat de 1e letterlijk ondergesneeuwd was.(lol)
goed weekend
groetjes,Truus uit Drenthe

Ineke zei

Wat een leuke toeristische route, ik heb hiervan erg genoten. Dank je wel om dit te delen!

Liefs, Ineke

Willeke de la Chambre zei

Jullie genieten duidelijk! Ga zo dooooorrrrrrr!
groetjes,

Noa zei

oh zo bekend voor ons wij gaan altijd 2 x per jaar naar schoonbron en ken de omgeving heel erg goed,mooie landschappen en de geul kun je mooi langs lopen

Het lieve leven... zei

héérlijk..het genieten straalt ervan af! Lieve groet Petra

Sis Voorn zei

Je was zoooooo dicht bij ;)
Leuk om onze omgeving is op andermans blog te zien !

Guusje, zei

Wat een mooie foto's van een heerlijke paar dagen weg. Dat jullie genoten hebben dat zie je zo.

Anoniem zei

Oh, wat heerlijk, het lijkt wel of jullie weken op vakantie zijn geweest ;)! Ons plan was om van het voorjaar nog weer eens naar Drenthe te gaan, maar als ik jouw foto's nu zie ga ik toch twijfelen.. Limburg is ook zo mooi!!

kaneeltje zei

O, wat een mooi verslag. Vakwerkhuizen blijven schitterend, ook ooit in Monschau geweest.Heerlijk om samen even op stap te gaan, wij doen dat veels te weinig. Maar hebben ook altijd oppas nodig en die is schaars.....

@nke zei

Gezellig om zo met jullie op stap te zijn. Heb genoten van je foto's!

Anoniem zei

Lekker meegewandeld. mooie impressie

Willy zei

Heerlijk om er even samen uit te zijn in een heel andere omgeving. Jullie hebben goed weer gehad en veel gezien. Ik geniet er zo even van mee. Fijne week,

quiltsathome zei

Wat hebben jullie het daar mooi gehad. Oorspronkelijk kom ik uit Kerkrade en voel me nog steeds thuiskomen als ik daar weer naar toe rijd.
Vooral het heuvelachtige gebied met zijn wandelmogelijkheden is geweldig, hè ?

Anoniem zei

Dat is wel een hele mooie toer die jullie gemaakt hebben en overal waar je geweest bent, zijn mijn DH en ik ook eens geweest, dus al lezend kwamen mijn herinneringen weer op. Heerlijk verhaal. Groetjes Wilma

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...