donderdag 5 maart 2009

La Dentellière...

Gistermiddag heb ik een poos zitten kantklossen aan mijn eerste lapje. En... het is af! De klosjes liggen nu in een bakje, ik moet alle draadjes van de klosjes halen en er nieuwe omheen wikkelen. Een lekker werkje voor bij de tv of tussendoor. Daarna kan er een nieuw kantje gemaakt worden met behulp van een 'kantbrief' ofwel patroon.

In het lapje zijn twee 'slagen' verwerkt: de linnenslag (weefsteek) en de halve slag. De rode draad is bedoeld als 'zichtdraad'zodat je kunt zien wat er met de draad gebeurt. Je kunt de foutjes wel goed zien, maar daar leer ik van. Leuk hè zo'n eerste zelfgeklost kantje...

Terwijl ik bezig was dacht ik aan 'La Dentellière' (klik) Frans voor de kantwerkster. La Dentellière is één van de mooiste films die ik ken. Jarenlang ben ik ernaar op zoek geweest en via via heb ik een dvd kunnen krijgen.
In de film speelt een jonge Isabelle Huppert (klik) de rol van Pomme, een jong meisje dat werkt in een kapsalon. Ze beleeft haar eerste grote liefde. In de film zie je het Frankrijk van de jaren zeventig, prachtig sober gefilmd. Deze film zorgt voor de doorbraak van Isabelle Huppert. Regisseur Claude Goretta maakte naast vijf andere, nog een prachtige film: 'La Provinciale'. Deze film zoek ik al jaren, de film kwam in 1981 uit. Wat een middagje kantklossen los kan maken...

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...