maandag 16 februari 2009

Theekransje...

Als liefhebber van thee heb ik in de loop van de tijd een aantal theepotten verzameld...
Toen ik 15 jaar was heb ik het bruine theepotje gekocht. In die tijd kwam de citroenthee van Douwe Egberts op de markt. Ik vond die thee heerlijk en drink het nog steeds graag. Heb er wel bijzondere herinneringen aan.
Het kleine bloemetjestheepotje heeft DH voor me meegenomen. Het stond eenzaam en alleen in een pand dat afgebroken zou worden. De bolle theepot waarvan de tuit kapot is komt uit Zweden in 1986. Er horen kopjes en schoteltjes en een melkkan en schalen bij. En dat voor f 21,- omgerekend. Ook in die tijd een koopje.
Het kip- en haan servies staat in het weekeinde op tafel als we uitgebreid ontbijten. We hebben alledrie een ontbijtset bestaande uit een bordje, eierdopje, beker, kop en schotel. Dh heeft de bijtjesuitvoering, DS heeft een ander setje en ik dus de kip- en haanuitvoering van dit servies. De theepot mag daarbij niet ontbreken!
De Wedgwood Edme theepot gebruik ik dagelijks. Ongeveer 20 jaar geleden ben ik begonnen met het sparen van dit servies. Ik vond het mooi, tijdloos en het past overal bij. Als ik een lage telefoonrekening had mocht ik van mezelf tot een bepaald bedrag iets bijkopen. Op verjaardagen kreeg ik gebaksbordjes, de taartschaal en andere onderdelen van het servies...
De laatste in het theekransje is de theepot van Emma Bridgewater uit de serie 'Black Toast & Marmelade' Deze theepot kocht ik in 2005 voor heel weinig geld in één van de duurste winkels van Kopenhagen. Wij (vriendin en ik)  waren in vakantie-outfit de mooiste winkels aan het bekijken, soms tot afgrijzen van het personeel, tot ik ineens deze theepot spotte. Tja, die moest natuurlijk mee naar huis...

Want in de loop van de tijd ben ik o.a. schalen van hetzelfde servies gaan verzamelen, je bent tenslotte serviezengek of je bent het niet?! Dit servies combineert mooi met het crèmekleurige Edme servies.

Als laatste wil ik jullie mijn mooiste-theepot-maar-niet-heus niet onthouden. We kregen hem bij de aanschaf van een messenset in een keukenwinkel. Volgens de verkoper was het een bijzonder exemplaar, speciaal design, en dat klopt wel hihihihihi... Hij heeft hier dienst gedaan o.a. als bloemengieter. Het ontwerp is best grappig, het handvat heeft een rubberen greep, anders verbrand je je hand bij het vastpakken. Maar... hij is zo onhandig: je kunt hem niet schoonmaken, er moet een theezakje in met een wel heeeeeeeeeeeeel lang touwtje! Kortom: hij staat hier in de kast een beetje ongelukkig te wezen, hij wordt soms uitgelachen...

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...