zaterdag 7 mei 2011

Paardenbloemenhoning...

In de keuken staat een vat met paardenbloemenhoning - wat een mooi woord voor scrabble!
Als ik het deksel eraf haal word ik omhuld met de sterke geur van honing: H*E*E*R*L*I*J*K! Wel de ramen dichthouden, anders zijn die honderdduizenden bijen meteen binnen om de honing op te halen...


In het boek 'De smaak van honing' schrijft Elisabeth de Lestrieux: "Als weiden kortstondig geel zijn van paardenbloemen en akkers met koolzaad en mosterd rijk in bloei staan, breken voor bij-bezitters gouden tijden aan..."
De honing is volgens haar in Italië verkrijgbaar, maar gelukkig ook hier in Drenthe... 

Vanmiddag kwamen de eerste (trouwe) klanten honing halen en hebben we de eerste potjes van het seizoen gevuld.
Goud van geel...
In totaal heeft DH 40 kg van het vloeibare goud geslingerd. Genoeg om de komende maanden zelf van te snoepen en mensen van te voorzien.

Dit boek is nog steeds de moeite waard om regelmatig uit de kast te nemen en op mijn gemak door te bladeren. Prachtige foto's met mooie recepten, da's wel aan mij besteed!
Net zijn DH en ik naar de schapen gefietst om te kijken of er nog lammeren geboren waren, en ja hoor... Ondertussen riep de koekoek en ritselde achter ons in het struikgewas een ree. En de bermen zijn omzoomd met fluitekruid...



Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...