vrijdag 1 februari 2013

M. Vasalis & Ine van den Heuvel...

Hier in de kast staan een paar boeken van en over M.Vasalis (klik), pseudoniem van Margaretha Droogleever Fortuyn-Leenmans. Zij was dichteres en psychiater en woonde een groot deel van haar leven in Roden, in de kop van Drenthe.
Ik schreef al eens een logje over de briefwisseling met Geert van Oorschot, erg leuk om te lezen!

Op het raam in de voorkamer hing een raamgedicht (klik) van Plint van Vasalis, getiteld Eb...
Tijdens het afscheid van mijn moeder lazen we een gedicht van haar.

Ook van Plint: mooie kunstkaarten. In dit geval een mapje van 10 kaarten met gedichten van M. Vasalis gecombineerd met tekeningen van Co Westerik (klik). Je hebt vast wel eens werk van hem gezien. Vroeger hing er in de trein werk van hem: een vinger die zich sneed aan het gras. Weet je het nog?

Afgelopen zondag waren we bij Ine van den Heuvel en haar man Bart. We werden ontvangen met heerlijke zelfgebakken appeltaart in de keuken van hun boerderij. DH en Bart waren meteen in gesprek over de moestuin, schapen en zonne-energie en ik vertrok met Ine naar haar atelier om te kijken naar haar meest recente project over textielvondsten (klik) waarover ze me al eens wat verteld had. Oude resten textiel die bij opgravingen gevonden zijn in de stad Groningen, zijn door Ine gefotografeerd en met die foto's heeft ze nieuwe collages gemaakt met o.a. flarden tekst erin verwerkt. Prachtige werken, waarbij ik af en toe de neiging had de draadjes aan te raken, de structuur van de stof aan te raken... terwijl er geen stof en draadjes zijn, het zijn foto's op rijstpapier verwerkt in collages.
Ine hoopt een tentoonstelling van haar werk over de textielvondsten te kunnen organiseren. Ik houd jullie op de hoogte!

Ine vertelde dat ze in 2009 meegedaan heeft aan een kunstproject (klik) ter gelegenheid van de honderdste geboortedag van M. Vasalis. In haar atelier liet ze me een en ander zien. Hierboven heeft Ine in het originele handschrift van M. Vasalis (waarover ze via Vasalis' dochter Maria heeft kunnen beschikken) een gedicht over Hercules Seghers (klik) weergegeven en daar haar eigen interpretatie aan gegeven. Het gedicht heet: 'Bij de etsen van Hercules Seghers'.

Dit is een fragment van een boekenwijzer met daarop de afbeelding van Ine's moeder in haar jeugd. Ine maakte een kunstwerk bij 'Is het vandaag of gistren, (...) ' van M. Vasalis, dat gaat over haar moeder. Ook maakte ze bij het gedicht 'Grootmoeder' een prachtig werk, waarin ze haar eigen grootmoeder - met het witte kapje op - verwerkte.  Wil je de werken van Ine bekijken, klik hier...
De drie gedichten die Ine gebruikte staan alledrie in de bundel 'De oude kustlijn', waarin veel ongepubliceerd werk van Vasalis verscheen. Vasalis heeft tot haar dood in 1998 aan het samenstellen gewerkt, haar kinderen hebben haar werk afgemaakt.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Had al gekeken bij Ine op haar website.Zoals zij de gedichten verwerkt heeft met de foto's er vaag doorheen,zo doen de kalligrafen het ook wel.Vind het erg mooi,net als de gedichten van Vasalis.
het boek over haar leven heb ik ook.
Vlakbij mijn geboortehuis staat een beeld voor de zeemannen die in de 2e WO zijn omgekomen met daarop gegrafeerd een gedicht van Vasalis.
Als je op google earth klikt en naar Delfzijl gaat en op de straatnaam-Abel Tasmanplein- klikt,dan kun je het standbeeld vinden.
Vasalis was zelf bij de onthulling aanwezig.
Dacht dat in de docu van RTVDrenthe daar ook beelden van waren.
sorry voor dit lange verhaal-had het ook kunnen mailen.
groetjes,Truus uit Drenthe

Anoniem zei

Lieve Mienke, je weet me vandaag echt te inspireren met dit prachtige verhaal... dank je wel! Ik herinner me ineens weer hoe mooi ik de gedichten van Vasalis altijd vind (ze waren even uit mijn bewustzijn ;) en het is al helemaal genieten van het prachtige collagewerk van Ine van den Heuvel! Om helemaal blij van te worden!! Lieve groetjes!!

kaneeltje zei

Via mijn schoonzus kwam ik ruim 20 jaar geleden in aanraking met M.Vasalis haar gedichten.

Janneke zei

Heerlijke post! Heb zelf het boekje De Vogel Phoenix van Vasalis, waarvan ik het gedicht Appelboompjes zo mooi vind. Weet je, ik had nog nooit van raamgedichten gehoord, weer wat geleerd en ga dadelijk nog even verder kijken bij PLINT.
Fijne zondag,
Janneke

Anoniem zei

Als je een landschap was....en mijn gezicht met kussen bedekt, zonder te vragen zonder te beloven.
Óveral sleepte ik het boek mee naar toe. Net als bij Lupineke was het een beetje in de vergetelheid geraakt. Lang lang geleden op het lijf geschreven.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...